کاهش سهم اشتغال ناقص در زمستان 1401

 بر اساس آمارهای منتشر شده مرکز آمار علی‌رغم افزایش ۰.۳ درصدی بیکاری و رسیدن آن به نرخ ۹.۷ درصد ، اشتغال ناقص از ۱۰.۷ درصد در زمستان ۱۴۰۰ به ۹.۵ درصد در زمستان ۱۴۰۱ کاهش یافته است. این درحالی است که نسبت شاغلین از کل افراد در سن کار تغییر نکرده است.

به بیان دیگر از هر 10 نفر افرادی که دارای شغل بودند، تعداد کسانی که متمایل به کار تمام وقت(44 ساعت در هفته) بودند ولی ناخواسته مجبور به کار پاره وقت شدند، به یک نفر رسیده است.

کاهش سهم اشتغال ناقص از کل مشاغل موجود

برخی افراد که تمایل به کار تمام وقت(44 ساعت در هفته) در هفته دارند اما به دلیل مشکلات بازار کار نمی‌توانند به این خواسته خود برسند و ساعاتی کمتر از این میزان کار می‌کنند، به اشتغال ناقص مشغول هستند. کارهای پاره وقتی که افراد به طور خودخواسته مشغول به فعالیت در آن‌ها هستند جزء اشتغال ناقص محسوب نمی‌شوند.

بررسی ها نشان می‌دهد که در زمستان سال گذشته نرخ اشتغال کل ثابت مانده درحالیکه نرخ اشتغال ناقص در کل جامعه کاهش یافته و به 9.5 درصد از کل اشتغال رسیده است.

برای مثال، از هر 100 نفر در جامعه که در سن کار هستند(15 ساله و بیشتر)، 40 نفر تمایل به کار داشته که 36 نفر از آن ها توانسته اند برای خود شغلی دست و پا کنند.

از هر 10 نفری که مشغول به کار هستند تقریبا 1 نفرشان به اشتغال ناقص مشغول بوده‌اند.

میزان اشتغال ناقص در گروه زنان با 0.4 درصد کاهش به 3.8 درصد رسیده است. همچنین نرخ مذکور میان گروه مردان نیز 1.4 درصد کاهش را تجربه کرده و به 10.5 درصد نزول یافته است.

photo_2023-04-21_12-54-29

 
 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.