دفاع رقیب اصلی اردوغان از کردهای ترکیه

کمال قلیچداراوغلو، رقیب اصلی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و شانس مهم پیروزی در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور روز سه‌شنبه با دفاع از حقوق کردها، اردوغان را به «افزایش تنش‌های قومی برای منافع سیاسی» متهم کرد.

به گزارش یورونیوز، حمایت کمال قلیچداراوغلو از کردهای ترکیه بی‌سابقه نیست؛ اما از زبان سیاستمداری به محبوبیت او نشان می‌دهد که امکان دارد پس از انتخابات ماه مه تحولات زیادی در این کشور رخ دهد.

این در حالی است که اردوغان و حامیانش هفته‌هاست که مخالفان دولت را وابسته به شبه نظامیان کرد گروه حزب کارگران کردستان، (پ.ک.ک) می‌خوانند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌هند که قیلیچداراوغلو نامزد ائتلاف شش حزب مخالف دولت ترکیه تا امروز بیشترین شانس را برای احراز پست ریاست جمهوری دارد. رای گیری کمتر از یک ماه دیگر، در چهاردهم ماه مه برگزار می‌شود.

کمال قلیچداراوغلو با دفاع از کردهای ترکیه نشان داد که می‌تواند خطر بزرگی برای پیروزی اسلام گرایان و محافظه کاران وابسته به دولت رجب طیب اردوغان در انتخابات آتی باشد. 

کمال قلیچداراوغلو ضمن دفاع از کردهای ترکیه در پیام ویدئویی که منتشر کرد، گفت: «در حال حاضر با میلیون‌ها کرد به عنوان تروریست رفتار می‌شود. هرگاه ما در مورد انتخابات صحبت می‌کنیم، هر زمان که کاخ (ریاست جمهوری) ببیند که در انتخابات شکست خواهد خورد، یک انگ جمعی و اتهام زنی به کردها به عنوان تروریست آغاز می‌شود. این شرم آور است.»

حملات اردوغان و هواداران او به مخالفان دولت زمانی بیشتر شد که حزب در حال انحلال کردها، حزب دموکراتیک خلق‌ها، (HDP)، به طور ضمنی از کمال قلیچداراوغلو حمایت کرد. حامیان اردوغان و حزب عدالت و توسعه می‌گویند که اعضای این حزب با «تروریست‌های حزب کارگران کردستان» در ارتباط هستند. در آخرین انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، حزب دموکراتیک خلق‌ها بیش از ۱۰ درصد آرا را به دست آورد.

کمال قلیچداراوغلو وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری رقیب‌های سیاسی اردوغان را از زندان آزاد کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.