آسوشیتدپرس گزارش داد، صلاح‌الدین دمیرتاش، از رهبران محبوس حزب دموکراتیک خلق حامی کردها از رای‌دهندگان خواست تا در انتخابات ۲۴ ژوئن (سوم تیر) مانع از تشکیل "رژیم خودکامه" رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه شوند. او فضای کنونی ترکیه را "دشوار و آزاردهنده" توصیف کرده و هشدار داد "بخش ترسناک این فیلم هنوز آغاز نشده است."

شبکه تلویزیونی تی‌آرتی سخنرانی ۱۰ دقیقه‌ای دمیرتاش را از زندانی در غرب ترکیه ضبط کرده بود. او به اتهامات مرتبط با تروریسم زندانی است اما از آنجایی که در هیچ کدام از جرایم محکوم نشده است، توانست در انتخابات نامزد شود. این کاندیدای ۴۵ ساله از حزب دموکراتیک خلق می‌گوید ۲۰ ماه پیش به صورت "غیرقانونی" بازداشت شد چون دولت از او می‌ترسد.

دولت آنکارا با سرکوب حزب دمیرتاش مدعی است که ارتباطاتی میان آن با شبه‌نظامیان کرد ممنوعه وجود دارد که از نظر ترکیه تروریست هستند. حزب دموکراتیک خلق کردهای ترکیه مشارکت در هرگونه فعالیت غیرقانونی را رد کرده و می‌گوید هدف ازسرکوب تحت فشار گذاشتن اپوزیسیون ترکیه است. ۹ تن از قانونگذاران و قریب به ۴۷۰۰ مقام حزبی و فعال هم‌اکنون زندانی هستند. این سرکوب‌ها به دنبال شکست روند صلح با شبه‌نظامیان کرد در تابستان ۲۰۱۵ رخ داد که پس از سه دهه درگیری که جان ده‌ها هزار تن را گرفته بود، مذاکرات را احیا کرده بود.

دمیرتاش گفت، رای مثبت به اردوغان و حزب حاکم به معنای آن است که "سرنوشت ۸۱ میلیون تن در دستان یک شخص قرار می‌گیرد." او هشدار داد که اگر رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه در انتخابات پیروز شود دیگر هیچ نهادی قدرت نظارت یا محدود کردن او را نخواهد داشت.

طبق قانون، هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری ترکیه مجاز هستند ۲۰ دقیقه سخنرانی در تلویزیون دولتی داشته باشند. دور بعدی سخنرانی‌ها یک روز پیش از انتخابات خواهد بود. انتخابات که یک سال به جلو افتاده است، ریاست جمهوری اجرایی را برای ترکیه به همراه دارد. براساس سیستم جدید حکومتداری، پست نخست‌وزیری حذف می‌شود، رئیس‌جمهوری مجاز به انتصاب وزیران، صدور فرمان، تهیه بودجه و تصمیم‌گیری درباره مسائل امنیتی است.

پوشش خبری کارزارهای انتخاباتی به نفع اردوغان است و شبکه‌های اصلی تلویزیون ترکیه هر روز سخنان او را پخش می‌کنند. مخالفان او خصوصا دمیرتاش در زندان، برای شنیده شدن صدایشان تقلا می‌کنند. رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه می‌گوید رای مثبت به او به عنوان رئیس‌جمهوری و حضور حزبش در پارلمان به معنای ارائه فرصتی به صلح است. او تاکید کرد: فراموش نکنید، همه چیز با شما تغییر می‌کند. من از مردم می‌خواهم تا رای بدهند و از صندوق‌های رای حفاظت کنند.

دمیرتاش که از وکلای حقوق بشری است، در اولین انتخابات ریاست جمهوری مستقیم ترکیه در سال ۲۰۱۴ مقابل اردوغان به میدان آمد اما کمتر از ۱۰ درصد رای گرفت. دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ، از دیگر رهبران حزب دموکراتیک خلق که زندانی است، رهبری این حزب چپگرا در پارلمان را در جریان دو انتخابات پارلمانی طی سال ۲۰۱۵ بر عهده داشتند. دمیرتاش به حامیانش گفت: تا زمانی که شما آزاد باشید، من هم آزاد خواهم بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.