واکنش به شیطان خواندن دانش آموزان مسموم/ وزیر بهداشت با ذکر نام کمیته علمی می‌خواهد خطاهای خود را توجیه کند

 در این متن ارسالی  برای روزنامه اعتماد، با امضای محفوظ آمده است

«این داستان کمیته علمی وزارت بهداشت هم پدیده جالبی است. علاوه بر فرمایشات کمیته علمی کرونا که نقش مشاور برای وزیر محترم بهداشت را بازی می‌کنند، جناب وزیر فرمودند که کمیته علمی تایید کرده چیزی به ‌نام مسمومیت مدارس و دانش‌آموزان وجود ندارد!! و بیش از ۹۰ درصد موارد، استرس و شیطنت دانش‌آموزان است و این حاصل جمع‌بندی کمیته علمی وزارت بهداشت است!!

نمی‌دانم باید وزیر بهداشت را خطاب قرار داد یا اعضای کمیته علمی را!! وزیر بهداشت که با ذکر نام کمیته علمی می‌خواهد خطاهای خود را توجیه یا به جامعه قالب کند، طی این ماه‌های روی کار آمدن بارها از این شیوه استفاده کرده است (جشن پایان اپیدمی، واکسیناسیون کووید برای کودکان، تزریق دوز چهارم و پنجم و...) این رویکرد برای عوام و مدیران بی‌سواد بالادستی احتمالا اثربخش بوده که همچنان ادامه داشته و دامنه آن به مسمومیت دانش‌آموزان هم گسترش یافته است.

پس باید طرف سخن خود را به اعضای کمیته علمی متوجه کرد. اگر از دوستان کسی عضو کمیته علمی است یا ایشان را می‌شناسد، لطفا توجه شود که دانسته یا ندانسته آلت دست فضایی شده‌اند که به هیچ‌وجه علمی‌ و شرافتمندانه نیست.تجربه بیش از ۴ دهه کار در این وزارتخانه نشان می‌دهد که دوستان معمولا افراد منتقد به سیاست‌های خود را برنمی‌تابند و اگر غفلتا ایشان را به جلسه‌ای دعوت کنند، این حضور ادامه نخواهد یافت و دیگر دعوتش نمی‌کنند!! حتی اگر فرض کنیم همه اعضای این کمیته‌های علمی افرادی دلسوز، شریف و باسواد باشند، همان‌گونه که بارها عرض کرده‌ام، اسم این کمیته را نمی‌توان کمیته علمی گذاشت، بلکه نهایتا یک کمیته مشورتی یا کمیته متخصصان منتخب است (شبیه کمیته منتخب دانشمندان یک درصد در حضور رییس‌جمهور محترم!!)

کمیته علمی آنچنان که در جهان رایج است مجموعه‌ای از افراد متخصص، محقق در آن موضوع، دارای کارنامه علمی مرتبط و کاملا بی‌طرف بدون هرگونه تعارض منافع هستند که توصیه‌های علمی برگرفته از یافته‌های پژوهشی بومی و معتبر را در اختیار می‌گیرند (حاصل کار خودشان یا دیگران و گاه خود کمیته با طرح سوالات علمی آتشین و TOR، ... سفارش تحقیقاتی می‌دهند و یافته‌ها را بررسی و تحلیل می‌کنند) سپس پیشنهادهای عملیاتی را در جلسات خود به بحث می‌گذارند و ضمن توجه به اثربخشی، انجام‌پذیری و هزینه اثربخشی مداخلات یا نظرات پیشنهادی، از آنها سیاست‌هایی استخراج می‌کنند و به مدیر، وزیر یا سازمان بالادستی ارایه می‌دهند و آن وقت وزیر یا هر فرد دیگر حق دارد با استناد به برون‌دادهای این کمیته اعلام کند نظر کمیته علمی این است... و اگر نظر شخصی خود را عنوان می‌کند کمیته علمی می‌تواند شفاف‌سازی کرده حتی از ایشان شکایت کند..... نتیجه‌گیری را به شما عزیزان واگذار  می‌کنم.»
 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.