نگرانی بورل از درگیری سودان/ خشونت را متوقف کنید!

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تحولات امروز سودان واکنش نشان داد و آن را نگران‌کننده خواند. 

این مقام ارشد اتحادیه اروپا در توییتی نوشت: خبرهای نگران‌کننده از درگیری در سودان. اتحادیه اروپا از همه نیروها می‌خواهد فوراً خشونت را متوقف کنند. 

تنش در سودان بالا گرفت/ انفجار ۲ تانک در درگیری‌های خارطوم

وی افزود: تشدید تنش فقط وضعیت را بدتر می‌کند. حفاظت از شهروندان در اولویت است. همه کارکنان اتحادیه اروپا در این کشور ایمن و وضعیتشان مشخص است. 

در سایه تداوم بحران در سودان، امروز درگیری شدیدی میان شبه نظامیان «پشتیبانی سریع» و ارتش این کشور آغاز شد. ارتش سودان اعلام کرده نیروهای پشتیبانی سریع علیه دولت شورش کرده‌اند و ارتش موفق به دفع حمله صورت گرفته علیه فرماندهی کل نیروهای مسلح شد و درگیری میان دو طرف در فرودگاه بین‌المللی خارطوم پس از تلاش نیروهای پشتیبانی سریع برای کنترل آن در جریان است.

از سوی دیگر، فرمانده گارد ریاست‌جمهوری ارتش سودان اعلام کرد ارتش کنترل کامل فرماندهی کل را در دست دارد و «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی این کشور در مکانی امن است و شخصا عملیات نظامی را زیر نظر دارد. اما شبه‌نظامیان واکنش سریع با انتشار بیانیه‌ای ادعا کردند که در حال حاضر کنترل کاخ ریاست‌جمهوری و بیت الضیافه و فرودگاه‌های خارطوم، مروی و الابیض را در دست گرفته‌اند. 

خبرگزاری تاس به نقل از سفیر روسیه در خارطوم، نوشت که انتظار می‌رود تا چند ساعت دیگر این درگیری‌ها به پایان برسد و طرفین به سمت مذاکره بروند.

اختلاف بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در سودان که هر دو با هم کودتای اکتبر ۲۰۲۱ در این کشور را هدایت کردند، در ماه‌های اخیر تشدید شده و موجب به تاخیر افتادن امضای توافقنامه مورد حمایت بین‌المللی با احزاب سیاسی برای احیای گذار دموکراتیک این کشور شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.