اتحادیه اروپا: از رشد چین نمی ترسیم!

 اسپوتنیک گزارش داد، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا که اخیراً سفر خود به چین را به دلیل ابتلا به کرونا به تعویق انداخت، گفت: ما از رشد چین نمی‌ترسیم، اما می‌دانیم که تاریخ جهان فردا به این بستگی دارد که چین چطور از قدرتش استفاده کند.

این اظهارات بورل که در وبسایت اتحادیه اروپا منتشر شد، قرار بود امروز در سفر او به چین در «مرکز چین و جهانی‌سازی» بر زبان او جاری شود.

این دیپلمات اتحادیه اروپا با بیان اینکه جهان باید با وضعیت اضطراری آب و هوا، تبعات همه‌گیری کرونا و مناقشه اوکراین مواجه شود، گفت: اروپا باور دارد که چین باید در حوزه امنیت و صلح رفتاری مسئولانه‌تر داشته باشد.

او گفت که اتحادیه اروپا و چین «روابط اقتصادی قدرتمندی» دارند، اما نوعی عدم توازن در تجارت آنها وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود.

بورل گفت: ما همه از یک ساز و کار باز (اقتصادی) نفع می‌بریم. (اما) اگر عدم توازن اصلاح نشود مجبور به واکنش هستیم. اروپا همچنان بازترین بازار جهان خواهد بود، اما در حفاظت از خود در برابر اقدامات ناعادلانه درنگ نخواهیم کرد.

این دیپلمات ارشد اروپایی همچنین گفت که کشورهای اتحادیه اروپا در تامین مواد خام مانند کبالت، منگنز و منیزیم «وابستگی شدیدی» به دیگر کشورها از جمله چین دارند.

او همچنین درباره مناقشه چین و تایوان گفت: ما اساساً به سیاست چین واحد پایبند هستیم و هیچ دلیلی برای زیر سوال بردن آن نداریم. ما باید تنش‌ها را کاهش داده و از اقدامات تحریک‌آمیزی که تنها به افزایش بی‌اعتمادی منجر می‌شوند، پیشگیری کنیم. اما هیچ تلاشی برای تغییر وضع موجود با استفاده از زور، پذیرفته نخواهد شد.

تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و حمله نظامی را یکی از راه‌های پس گرفتنش می‌داند. پکن ارتباط دیپلماتیک مستقل کشورها با تایوان را مردود می‌داند. 

از سوی دیگر، آمریکا بزرگترین تامین‌کننده تسلیحاتی تایوان بوده و بارها به روش‌های مختلف اعلام کرده که در صورت حمله چین، به نحوی از این جزیره خودگردان حمایت خواهد کرد. 

اما موضع اتحادیه اروپا به اندازه آمریکا شدید نیست و امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه پس از سفر اخیر خود به چین، با بیان اینکه این اتحادیه باید از پیروی مطلق از آمریکا اجتناب کند، گفت که اروپا نباید درگیر مناقشه تایوان بشود، چون این مشکل اروپا نیست.

جوزپ بورل با بیان اینکه چین و اتحادیه اروپا تفاوت‌های عمیق و جدی بر سر مسائل مربوط به حقوق بشر دارند، افزود: اگر پکن به یافتن راهکاری سیاسی برای مناقشه اوکراین کمک نکند، اعتماد در روابط چین و اتحادیه اروپا بسیار کمرنگ خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.