ادعای مکرون درباره مذاکرات صلح اوکراین

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی "لِزِکو" گفت: "من فکر می‌کنم که چین هم همان نتیجه‌ای را که ما گرفتیم گرفته است؛ این که امروز شرایط نظامی برقرار است. اوکراینی‌ها در حال مقاومت کردن هستند و ما داریم به آنها کمک می‌کنیم. اکنون حتی با وجود اینکه ما خودمان را برای مذاکرات آماده کرده و باید نقاط عطف را تعیین کنیم، هنوز زمان مذاکرات فرا نرسیده است."

نباید با ریتم آمریکایی سازگار شد

ماکرون خاطر نشان کرد، هدف مذاکراتش با چین تقویت برخی رویکردها نسبت به جنگ بود.

ماکرون توضیح داد: "در درجه اول رویکرد حمایت از اصول منشور سازمان ملل. در درجه دوم یادآوری روشن مساله قدرت هسته‌ای؛ اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه چند روز بعد از پذیرفتن مسئولیت عدم استقرار تسلیحات هسته‌ای اقدام به استقرار این تسلیحات در بلاروس کرده و این چین است که باید از روی این حقیقت نتیجه‌گیری کند. در وهله سوم، یادآوری بسیار آشکار درباره حقوق انسانی و حفاظت از کودکان. و در درجه چهار، تلاش برای دستیابی به یک صلح پایدار و قابل حصول از طریق مذاکرات."

او تاکید کرد، شی جینپینگ، همتای چینی او به صحبت درباره معماری امنیت اروپا پرداخت.

ماکرون ادامه داد: "اما تا زمان برقراری صلح در کشورهایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند و یا تا زمانی که درگیری‌های منجمد در اروپا هستند، معماری امنیتی اروپا نمی‌تواند موجودیت پیدا کند. بنا بر این شما در کلیت این موارد یک سری نتایج بنیادین مشترک را می‌بینید. آیا اوکراین یک اولویت برای دیپلماسی چین است؟ شاید نه. اما این مذاکرات فرصتی داد تا تفسیرها درباره موضع چین نسبت به روسیه تلطیف شود."

 

روسای جمهور فرانسه و چین در پی مذاکراتشان در شهر گوانگژو، یک بیانیه مشترک را منتشر و در آن تشدید تنش هسته‌ای را محکوم کرده و خواستار بازیابی صلح در اوکراین شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.