زلنسکی: تنها با اوکراین ناتو می تواند از اروپا حفاظت کند

رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید که ناتو تنها زمانی می‌تواند «ضامن حفاظت» از اروپا باشد که اوکراین به صورت رسمی به این ائتلاف نظامی ملحق شود.

به نوشته روزنامه کی‌یف ایندیپندنت، زلنسکی با تشکر از لیتوانی که پارلمانش در ششم آوریل سال جاری میلادی قطعنامه‌ای را با هدف پیشنهاد دعوت رسمی از اوکراین برای پیوستن به ناتو در نشست بعدی ویلنیوس در ژوئیه ۲۰۲۳ تصویب کرده، گفت که این کشور «اوضاع امنیتی اروپا را فهمیده است.»

اوکراین در حالی درخواست الحاق فوری به ناتو را مطرح کرده که روسیه چهار منطقه از این کشور را در سپتامبر گذشته میلادی تحت کنترل خود درآورده است.

در این میان، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز سوم آوریل در یک نشست خبری گفت که اوکراین یکی از اعضای این ائتلاف خواهد شد اما خیلی زود است که زمان این اقدام را اعلام کنیم.

با وجود تضمین‌های رهبران ناتو که اوکراین یک روز به این ائتلاف می‌پیوندد، تا زمانی که جنگ روسیه و اوکراین پایان نیابد، دورنمای عضویت این کشور بسیار پایین است.

استونی، از دیگر کشورهای عضو بالتیک هم از عضویت اوکراین در ناتو حمایت کرده است.

وزیر خارجه استونی که کشورش هم مرز با روسیه است در مصاحبه‌ای با روزنامه کی‌یف ایندیپندنت مدعی شد: «ناتو تنها تضمین دائم امنیتی برای اوکراین و همچنین برای اروپاست تا از بروز یک جنگ جدید علیه اوکراین از سوی روسیه جلوگیری شود.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.