یک پیشنهاد ضدایرانی به زلنسکی!

وزیر خارجه اوکراین بعد از ظهر سه شنبه به وقت تهران خواستار قطع روابط کامل با ایران شد.

وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه نیز خواستار تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران با ادعای استفاده روسیه از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران شده بود. «دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه با ادعای استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران در نبرد علیه کی‌یف، خواستار تحریم ایران شد.

به گزارش منابع خبری، وزیر خارجه اوکراین روز سه شنبه نیز گفت که پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک با ایران را به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین ارائه کرده است.

کولبا همچنین گفت که درخواست رسمی به (رژیم) اسرائیل خواهد داد تا تجهیزات پدافند هوایی در اختیار کی‌یف قرار دهد و در زمینه دفاعی با اوکراین همکاری کند.

کولبا ظرف دیروز و امروز مدعی ارسال کمک‌های تسلیحاتی ایران به روسیه شد. این در حالی است که این ادعاها بارها از سوی مقامات ایرانی رد شده است.

این ادعاها در حالی مطرح شده که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی پنجشنبه ۱۴ مهر با همتای فنلاندی تاکید کرد ایران هیچگونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص بحران اوکراین گفت: «علیرغم کمک‌های نظامی برخی کشورها به اوکراین، ما هیچگونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهیم کرد، چرا که معتقدیم راه حل این بحران سیاسی است و هرگونه حمایت تسلیحاتی از طرفین، فرصت صلح را به تأخیر می‌اندازد.»

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز ۱۱ مهر ماه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده در هفته‌های اخیر و نیز موضع برخی مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین گفت: «جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن را تأیید نمی‌کند.»

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز روز سه‌شنبه ادعای مقامات غربی درباره خرید پهپادهای انتحاری از جمهوری اسلامی ایران و استفاده کردن انها در جنگ اوکراین را رد کرد.

پسکوف در نشست خبری در کرملین، در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در حملات روز گذشته به کی‌یف، تاکید کرد: «ما در عملیات‌های خود در اوکراین از تجهیزات روسی با نام‌های روسی استفاده می‌کنیم.»

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه آیا روسیه در کل پهپادی از ایران خریداری کرده یا خیر، گفت: «ما در مورد گزارش خرید پهپادهای ایرانی اطلاعاتی نداریم و اینها مربوط به وزارت دفاع است».

گفتنی است، کشورهای عضو ناتو به ویژه آمریکا، انگلیس و آلمان علاوه بر تأمین تسلیحات اوکراینی‌ها، با فراهم کردن داده‌های اطلاعاتی به اوکراین در این بحران مداخله دارند. مسکو به این کشورها هشدار داده که کمک‌های آن‌ها به اوکراین موجب طولانی‌تر شدن جنگ و تلفات بیشتر آن خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.