بایدن وضعیت فوق العاده امنیت ملی در ارتباط با روسیه را تمدید کرد

در نامه بایدن به کنگره آمده است: من اعلام می کنم که وضعیت فوق العاده ملی در رابطه با فعالیت های خارجی مضر دولت فدراسیون روسیه پس از ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

بایدن ادعا کرد: فعالیت های خارجی مضر دولت فدراسیون روسیه به ویژه، تلاش برای تضعیف برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه دموکراتیک و تضعیف نهادهای دموکراتیک در آمریکا و متحدان و شرکای آن، نقش داشتن و تسهیل فعالیت‌های مخرب سایبری علیه آمریکا و متحدان و شرکای آن؛ ترویج و استفاده از فساد فراملی برای تأثیرگذاری بر دولت های خارجی؛ پیگیری فعالیت های فراسرزمینی با هدف قرار دادن مخالفان یا روزنامه نگاران؛ تضعیف امنیت در کشورها و مناطق مهم برای امنیت ملی آمریکا و نقض اصول تثبیت شده حقوق بین الملل، از جمله احترام به تمامیت ارضی کشورها، همچنان تهدیدی غیرعادی و فوق العاده برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا است.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: بنابراین، من تشخیص داده ام که باید وضعیت فوق العاده ملی اعلام شده در فرمان اجرایی ۱۴۰۲۴ در رابطه با فعالیت های مضر خارجی دولت فدراسیون روسیه ادامه یابد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق «دونتسک» و «لوگانسک» را در منطقه «دونباس» به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، روز پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

روسیه هدف از این عملیات را آزادسازی دونباس و پاک کردن اوکراین از وجود نئونازی ها در سازمان های دولتی این کشور اعلام کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.