مذاکرات ایران و عربستان «دوجانبه» بود/ چین صرفا میزبان بود

محمد کشاورززاده - سفیر ایران در چین - با بیان اینکه چین در مذاکرات امروز وزرای خارجه ایران و عربستان به عنوان میزبان و تسهیلگر نقش داشت در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: اقداماتی که طرف چینی انجام داد اقدامات بسیار مهمی بود. این موضوع مدت‌ها طول کشید و الحمدلله به نتیجه مثبتی رسید. از مقامات چینی بابت تمام تلاش‌هایی که انجام دادند تشکر می‌کنیم. آنها میزبان خوبی برای این مذاکرات بودند.

او با اشاره به بیانیه مشترک تهران و ریاض که پس از گفت‌وگوهای امروز به امضای طرفین رسید، گفت که این بیانیه در ادامه توافقی است که ماه پیش صورت گرفت و به زودی سفارتخانه‌های دو کشور باز خواهد شد و به حالت عادی باز خواهد گشت.

به گفته وی، زمانبندی مشخص شده است اما نمی‌توان آن را اعلام کرد.

سفیر ایران در چین در پاسخ به این سوال که آیا این میزبانی می‌تواند دریچه‌ای برای ورود بیشتر چین به مسائل سیاسی و امنیتی در منطقه خلیج  فارس  باشد؟ گفت: بعد از سه سال کرونایی، پکن به یکی از مراکز مهم دیپلماتیک دنیا مبدل شده و تعداد زیادی از مقامات عالی کشور به پکن سفر کرده‌اند و هم‌اکنون رئیس‌جمهور فرانسه و رئیس کمیسیون اروپایی نیز در اینجا هستند.

وی افزود: چین به عنوان یک مرکز گفت‌وگو و دیپلماتیک در حال فعال شدن است و به نوعی باید گفت که چین خطاهایی که آمریکا در منطقه و جاهای دیگر داشته را کم‌کم جبران می‌کند؛ برای مثال بحث صلح بین روسیه و اوکراین یکی از موضوعاتی است که الان مطرح است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.