واکنش روسیه به ناتویی‌شدن فنلاند

درگیری‌ها بر سر کنترل شهر شرقی اوکراین، باخموت، شدت گرفته است. اوکراین با رد ادعاهای روسیه مبنی بر تصرف مرکز اداری باخموت، با تمسخر گفت که نیروهای روس پرچم خود را بر روی «یک مستراح» برافراشته‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که یک سال از حمله روسیه به اوکراین که در واکنش به گسترش اتحاد ناتو به شرق انجام گرفت می‌گذرند. حال فنلاند نیز با ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه، در روز سه‌شنبه به ناتو می‌پیوندد.نبرد برای شهر معدنی و مرکز تدارکات باخموت یکی از خونین‌ترین درگیری‌ها با تلفات سنگین از هر دو طرف بوده و شهر تا حد زیادی ویران شده است.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه مزدور واگنر که محاصره شهر را فرماندهی می‌کنند، روز یکشنبه گفت که سربازان او پرچم روسیه را بر روی ساختمان اداری مرکز شهر برافراشته‌اند؛ اگرچه سربازان اوکراینی هنوز برخی از مواضع غربی را در اختیار دارند.اما ارتش اوکراین گفت که درگیری در اطراف ساختمان شورای شهر و همچنین در دیگر شهرهای اطراف جریان دارد.

سرهی چرواتی، سخنگوی فرماندهی جبهه شرقی به رویترز گفت: باخموت اوکراینی است و آنها چیزی را تصرف نکرده‌اند. چرواتی در تماس تلفنی افزود: روس‌ها پرچم را روی یک مستراح بالا برده و گفتند که شهر را تسخیر کرده‌اند. خب بگذارید فکر کنند که شهر را گرفته‌اند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در مجموع، ۴۵ حمله در ۲۴ ساعت گذشته دفع شده است. باخموت در مرکز این حملات و شهرهای آودیوکا و مارینکا در جنوب آن‌ها قرار داشتند.

در انتظار تجهیزات غربی

باخموت در حاشیه بخشی از استان دونتسک که تحت کنترل روسیه است واقع شده که قبل از حمله روسیه به اوکراین ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت.

نیروهای روس در جنگی فرسایشی و پس از تحمل یک سری شکست‌ها، زمین‌گیر شده‌اند. آن‌ها به دنبال کسب پیروزی از حمله زمستانی خود بوده اما تلفات زیادی در اطراف باخموت داده‌اند.

2

فرماندهان ارتش اوکراین گفته‌اند که تا ضد حمله آنها با حمایت تانک‌های جدید غربی و سایر تجهیزات، زمان زیادی نمانده اما بر اهمیت حفظ باخموت و واردکردن خسارات بر دشمن تأکید کرده‌اند.

روز سه‌شنبه فرماندهی نیروی هوایی اوکراین بامداد اعلام کرد روسیه ۱۷ فروند پهپاد شاهد ساخت ایران را در طول شب پرتاب کرد که سامانه‌های پدافند هوایی اوکراینی ۱۴ فروند از آنها را منهدم کردند.

یوری کروک، رئیس اداره نظامی منطقه‌ای شهر بندری اودسا در دریای سیاه گفت که این منطقه توسط چندین پهپاد مورد اصابت قرار گرفت؛ اما وی از میزان خسارات چیزی نگفت.

پاولو کیریلنکو، فرماندار منطقه در بیانیه‌ای گفت: چهار غیرنظامی در دونتسک اوکراین کشته و سه غیرنظامی نیز زخمی شدند.

واکنش مسکو به ناتویی‌شدن فنلاند

روسیه حمله خود به اوکراین را «عملیات نظامی ویژه» برای پاک‌سازی این کشور از شر نازی‌ها می‌نامد. 

ده‌ها هزار غیرنظامی و سرباز از هر دو طرف کشته شده‌اند. روسیه شهرهای اوکراین را ویران کرده و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است. همچنین ادعا می‌کند که نزدیک به یک‌پنجم اوکراین را ضمیمه خود کرده است.

غرب این جنگ را یک حمله غیرقانونی برای تسلیم‌کردن یک کشور مستقل دانسته و همراه با تأمین تسلیحات اوکراین، برای تنبیه مسکو، به اعمال تحریم‌ها رو آورده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه غرب را به تلاش برای ایجاد شکاف بین روسیه و چین و از بین‌بردن نشست برنامه‌ریزی شده روسیه با کشورهای آفریقایی متهم کرد. او همچنین گفت که موضع خصمانه اتحادیه اروپا در قبال مسکو به این معناست که رابطه با روسیه را برای همیشه از دست داده است.

رئیس پارلمان روسیه نیز گفت که به خاطر حمایت از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، دست رهبران غربی به خون آلوده بوده و حمایت آن‌ها باعث ایجاد یک دولت تروریستی در مرکز اروپا شده است.ویاچسلاو ولودین، یکی از متحدان ولادیمیر پوتین گفت که ولادلن تاتارسکی وبلاگ‌نویس برجسته روس در یک بمب‌گذاری در سن‌پترزبورگ توسط کیف ترور شد.اوکراین نیز تروریسم داخلی روسیه را مسئول این انفجار دانست.

ناتو از فنلاند به عنوان سی‌و‌یکمین عضو خود در مراسم برافراشتن پرچم در مقر خود در حومه بروکسل استقبال خواهد کرد.

تهاجم روسیه به اوکراین، فنلاندی‌ها را بر آن داشت تا به دنبال تأمین امنیت خود زیر چتر پیمان ناتو بگردند. طبق این پیمان، حمله به یک عضو، حمله به تمام اعضا خواهد بود.

روسیه نیز اعلام کرد که در پاسخ به الحاق فنلاند، ظرفیت نظامی خود در مناطق غربی و شمال غربی را تقویت خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.