اولین ماشین پرنده واقعی در خیابان+ عکس

خودرو پرنده XPeng ، یک چیز خارق العاده و منحصر به فرد است. شرکت XPeng AeroHT طی روزهای گذشته، پتنت محصول جدید خود را برای کسب مجوزهای لازم به وزارت صنعت چین فرستاده و این پتنت چیزی نیست جز «اولین ماشین پرنده واقعی چینی»! اما مگر این محصول چه فرقی با تاکسی‌های هوایی معمولی دارد؟

اگر خلاصه بیان کنیم، هر چیزی که تا امروز در قالب خودرو پرنده یا تاکسی هوایی دیده‌ بودیم، فقط یک کوادکوپتر بزرگ بوده است و بس. اما خودرو پرنده ایکس پنگ واقعا یک ماشین دو زیست است که هم می‌تواند روی جاده حرکت کند و هم روی آسمان به پرواز دربیاید.

خودرو پرنده ایکس پنگ به جهار پره مجزا در جلو و عقب خود تجهیز شده که کار لیفت و بلند شدن آن از سطح زمین را انجام می‌دهند. این پره‌ها در مواقعی که خودرو روی زمین حرکت می‌کند، داخل یک محفظه جمع می‌شوند تا به ماشین‌های دیگری که روی جاده قرار دارند، صدمه‌ای نزند. همچنین اگر این چهار پره را حذف کنیم، شاید واقعا با یک تسلا سایبرتراک طرف شویم؛ به ظاهر آن نگاه کنید، آیا به یاد سایبرتراک نمی‌افتید؟

مشخصات فنی و قیمت خودرو پرنده ایکس پنگ

فعلا هیچ مشخصاتی از موتورهای این هواگرد چینی منتشر نشده است اما بیایید به سراغ علم فیزیک برویم تا جواب خود را به دست بیاوریم. گفته می‌شود که وزن خودرو پرنده ایکس پنگ در حالت خالص به هزار کیلوگرم می‌رسد و با توجه به هندسه آن، حدس می‌زنیم که این ماشین پرنده برای ۲ سرنشین طراحی شده باشد.

5831944

یعنی وزن نهایی آن تقریبا به ۱۲۰۰ کیلوگرم می‌رسد. با یک حساب و کتاب ساده می‌توان گفت که برای بلند کردن چنین وزنی آن هم در حالت مینیموم تقریبا به دو موتور ۹۶ کیلو واتی نیاز داریم. یعنی توان موتورها یا همان پره‌های این هواگرد باید حداقل ۳۰۰ اسب بخار باشند. این عدد در حالت ایده آل و منطقی، به چهار موتور الکتریکی و ۶۰۰ اسب بخار توان یا تقریبا ۴۵۰ کیلو وات می‌رسد.

خودروهای برقی معمولا گیربکس ندارند پس عملکرد «موتورهای برقی مربوط به پرواز» و «موتورهای برقی مربوط به حرکت روی زمین» در خودرو پرنده ایکس پنگ کاملا مستقل از یکدیگر خواهند بود؛ یعنی این ماشین نمی‌تواند به کمک گیربکس، نیروی موتورهای پروازی خود را به چرخ‌ها ارسال کند.

در انتهای کار به قیمت خودرو پرنده ایکس پنگ می‌رسیم که گفته می‌شود قرار است احتمالا با قیمت ۱۴۵ هزار دلار و در اواسط سال ۲۰۲۴ راهی بازار شود. ماشین پرنده ایکس پنگ یک محصول تولید انبوه خواهد بود و فقط به چند نمونه کانسپت محدود نخواهد شد پس منتظر پرواز آن بر فراز آسمان باشید!

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.