قیمت نفت سنگین در مسیر صعود

 آغاز فعالیت یک پالایشگاه چینی جدید، باعث شده قیمت نفت سنگین پس از یک دوره طولانی رکود، رو به افزایش بگذارد.

نفت سنگین معمولا با اختلاف قیمت قابل توجهی نسبت به گریدهای نفتی سبک‌تر و شیرین‌تر، معامله می‌شود اما طبق گزارش بلومبرگ، اکنون که شرکت پتروچاینا، پالایشگاه جدیدی را راه‌اندازی کرده است، تولیدکنندگان انواع نفت سنگین، شاهد قیمت‌های بالاتری خواهند بود.

به گفته منابع آگاه، این پالایشگاه جدید که در ابتدای برای فعالیت با استفاده از نفت ونزوئلا طراحی شده بود، اکنون از گریدهای نفتی سنگین کلمبیا، اکوادور و کانادا برای فعالیتهایش استفاده خواهد کرد.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: پتروچاینا برای خرید حداقل هشت میلیون بشکه نفت سنگین از این سه کشور که در آوریل بارگیری خواهد شد، قرارداد بسته است و قیمت‌ها، منعکس کننده تقاضای بالاتر است. نفت "کولد لیک" کانادا با تخفیف ۱۱ دلار و ۵۰ سنت نسبت به نفت برنت فروخته می‌شود که در مقایسه با تخفیف حدود ۲۰ دلاری در ابتدای امسال، کمتر شده است.

عوامل مثبت‌تری برای قیمت نفت سنگین صف کشیده‌اند که شامل پایان فصل تعمیرات در آمریکا می‌شود که به معنای رشد تقاضا برای گریدهای نفتی سنگین است. یک عامل مثبت دیگر، محدود شدن عرضه از سوی ونزوئلا و اکوادور است.

صادرات نفت ونزوئلا در پی تحقیقات دولت از بدهی نفتی تسویه نشده، کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است. اکوادور هم در بحبوحه اعتراضات ضد صنعتی در مناطق تولیدکننده نفت این کشور، تولید را کاهش داده است.

این اعتراضات باعث شده است شرکت دولتی پترواکوادور، برای تولید این مناطق، وضعیت فورس ماژور اعلام کند و عرضه نفت سنگین از سوی این کشور کمتر شود.

پالایشگاه جدید که در استان گوانگ دونگ در جنوب چین واقع شده، پس از فعالیت آزمایشی در سال گذشته، تولیدش را افزایش می‌دهد. این پالایشگاه می‌تواند روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت پالایش کند و تنها با نفت سنگین کار می‌کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت آمریکایی اکسون در راستای توسعه ظرفیت جهانی تولید مواد شیمیایی، یکی از سرمایه‌گذاران این ابرپروژه پالایشگاهی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.