آمریکا نمی‌تواند زیرپای چین را خالی کند چون...

محمد بن سلمان سیگنال روشنی به دولت بایدن ارسال کرد و در اقدامی تلافی جویانه و در واکنش به اظهارات بایدن در کمپین انتخاباتی و پس از آن علیه خود فضا را به گونه ای تعریف کرد که رئیس جمهوری آمریکا بدون تشریفات خاص و به سردی وارد پایتخت عربستان شود؛ رخدادی که حاشیه های بسیاری را به دنبال داشت بالاخص آن که همتای چینی بایدن برخلاف او در سفری مشابه با تشریفات خاص در آغوش بن سلمان جای گرفت.

تصویب قانونی در کنست برای حفاظت از نتانیاهو+جزئیات

جو بایدن در طول مبارزه انتخاباتی اش وعده هایی داد که با دکترین اوباما مبنی بر خروج از خاورمیانه و تمرکز بر شرق آسیا بالاخص چین تطابق داشت.

او از احیای برجام گفت و پایان دادن به جنگ در یمن. بایدن همچنین بن سلمان، ولیعهد سعودی را به واسطه نقش داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی به چالش کشید و در باب عدم ارائه سلاح به عربستان، برای ریاض خط و نشان کشید. اما ناتوانی اش در احیای برجام که همزمانی داشت با حمله روسیه به اوکراین، بایدن را ناچار کرد تا اولویت های خود را تغییر دهد.

چرایی عقب نشینی بایدن؟

تحریم های اعمالی علیه روسیه موجب گشت تا کشورهای خلیج فارس بیش از هر زمان دیگری برای اقتصاد جهان مهم تر جلوه کنند. محدودیت ها، بالاخص تحریم انرژی روسیه زمینه را برای افزایش بهای نفت و گاز فراهم کرد؛ رخدادی که به نوبه خود زمینه ساز بالا رفتن نرخ تورم در اروپا و امریکا و کاهش محبوبیت بایدن در نظرسنجی ها شد.

از همین رو رئیس جمهوری آمریکا برای یافتن جایگزینی برای منابع انرژی روسیه خیز برداشت و در نخستین گام ها گزینه هایی چون نزدیک شدن به ونزوئلا، اجازه خروج نفت بیشتر از ایران فارغ از تحریم ها و برقراری تعامل بیشتر با محمد بن سلمان، ولیعهد ریاض و محمد بن زاید، رهبر امارات متحده عربی را در دستور کارش تعریف کرد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «برنده اصلی قمار بایدن در خاورمیانه /سفری پرحاشیه اما بی حاصل!» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.