ترامپ آمد، همه چیز به هم خورد

رشد اقتصادی بخش نفت در چهار فصل گذشته کاملا صعودی بوده و از زیر یک درصد به بالاتر از ۱۰ درصد رسیده است. همچنین بررسی ها نشان می دهد رشد این بخش کاملا تحت تاثیر شرایط بین المللی است.

بنا به آخرین داده های منتشر شده مرکز آمار از تولید ناخالص داخلی؛ رشد اقتصادی در پاییز سال گذشته ۲.۸ درصد برآورد شده است.

در میان بخش های اصلی اقصادی بیشترین رشد رقم خورده به بخش نفت و گاز تعلق دارد، رشد این بخش در پاییز ۱۰.۷ درصد به ثبت رسیده است.

نقش بخش نفت در رشد اقتصادی کشور

بررسی ها نشان می دهد در میان بخش ها بخش نفت بیشترین اثر گذاری را بر رشد در سال گذشته داشته است. همچنین این رشد در سال ۱۴۰۱ کاملا صعودی بوده و از ۱.۱ درصد در بهار و ۵.۳ درصد در تابستان به بالای ۱۰ درصد رسیده است.

رشد بخش نفت در سالیان گذشته بسیار پر نوسان بوده است، بررسی ها نشان می دهد نوسان رشد بسیار با شرایط بین المللی و وضعیت ایران در جامعه جهانی همخوانی دارد. به گونه ای که در شرایط تحریم و بدون تحریم تولید این بخش بسیار متفاوت بوده است. به عنوان مثال فاصله بیشترین و کمترین میزان تولید نفت و گاز در ۱۵ سال گذشته حدود ۲ برابر است، به بیان ساده تر در سال ۹۸ (سال تحریم)حجم این بخش نصف حجم سال ۸۶ (بدون تحریم) به ثبت رسیده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «ردپای برجام در نوسانات رشد اقتصادی بخش نفت +نمودار» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.