دیدار روسای جمهور روسیه و چین+فیلم

رئیس جمهوری روسیه که برای حضور در افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی به پکن رفته است، با رئیس جمهوری چین دیدار کرد.

این نخستین دیدار حضوری ولادیمیر پوتین با شی جین پینگ از زمان شروع همه‌گیری کرونا است.

رئیسی: «یک دهه گذشته»، رشد اقتصادی کشور با «مشکل» مواجه بود

دیدار رئیسان جمهوری روسیه و چین در شرایطی انجام می‌شود که کشورهای غربی عضو ناتو به دنبال تشدید نفوذ خود در کشورهای اطراف روسیه هستند و همین مساله باعث واکنش کرملین شد.

در این میان، چین حمایت خود را از نگرانی‌های امنیتی روسیه درباره تحرکات ناتو در شرق اروپا اعلام کرد و راه آمریکا و غربی‌ها را در شورای امنیت علیه روسیه سد کرد.

پکن با این اقدام نشان داد به تهدیدهای واشنگتن اهمیتی نمی‌دهد و نگران تبعات احتمالی ناشی از کمک به مسکو نیست.

غربی‌ها به خوبی می‌دانند قرار گرفتن روسیه در کنار چین و حمایت‌های اقتصادی و سیاسی پکن از مسکو، تلاش واشنگتن برای تحمیل تبعات سنگین بر روسیه را بی‌اثر می‌سازد.

آنها معتقدند اگر جنگی بر سر اوکراین رخ دهد و به دلیل شرایط خاص این جنگ، چین و روسیه بیش از پیش با یکدیگر در عرصه بین‌المللی هم‌سو شوند، شاهد جهانی به مراتب متفاوت از جهان کنونی خواهیم بود.

کارشناسان اندیشکده‌های متعدد آمریکایی بر این باورند که وقوع بحران بزرگ امنیتی در اروپا به نفع چین خواهد بود و مسکو را بیش از پیش در کنار پکن قرار خواهد داد.

چین، پیش از این هم نشان داده بود که نگران تحریم‌های آمریکا نیست و در در سال ۲۰۱۴ و در میانه بحران کریمه که ایالات متحده به تحریم روسیه اقدام کرد، قراردادی ۴۰۰ میلیارد دلاری را در حوزه انرژی با روسیه به امضا رساند و باعث رهایی مسکو از مشکلات پس از این تحریم‌ها شد.

پیش از این، یوری اوشاکوف دستیار رئیس جمهوری روسیه گفته بود که سفر پوتین به پکن، برای یک روز برنامه‌ریزی شده است.

 سران این دو کشور در این گفت وگو موضوعات کلیدی مختلفی را از همکاری‌های دوجانبه تا مسایل منطقه ای و جهانی بررسی خواهند کرد.

به گفته اوشاکوف، پوتین و شی 15 سند را امضا می‌کنند. همچنین انتظار می‌رود بیانیه‌ای مشترک در رابطه با «دیدگاه‌های روسیه و چین درباره مهم‌ترین مشکلات جهان» منتشر شود.

قرار است رئیس جمهوری روسیه شامگاه 4 فوریه در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی پکن شرکت کند.

این بازی‌ها تا 20 فوریه ادامه خواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.