نفت یک گام به بورس انرژی نزدیک‌تر شد

در جریان معاملات روز جاری شاخص بورس تهران با افت ۳۳ هزار و ۵۰۰ واحدی به رقم یک میلیون ۷۸۳ هزار واحدی نزدیک شد و فولاد ، فارس و شستا بیشترین تاثیر را روی این افت داشتند.

گروه خودرویی با ارزش معاملاتی در حدود 696 میلیارد تومان صدر نشین بود و فلزات اساسی و گروه شیمیایی در رتبه های بعدی جای گرفتند.

خبرهای روز 

در آیین رونمایی از گواهی فروش نفت خام در بورس انرژی وزیر اقتصاد اعلام کرد امروز بخشی دیگر از انحصار در صنعت نفت شکست. سید احسان خاندوزی گفت صنعت نفت ما تاریخچه دیرین و تلاطمات و پیچیدگی‌های زیادی داشته است اما یکی از مواردی که سال‌های سال در یک انحصار و قفل شدگی وجود داشت، گام به گام  شکست و مرتفع شد. نکته مهم این است که این ابزار در زمانی ایجاد می‌شود که وضعیت فروش نفت در یک نقطه بسیار مطلوب قرار دارد و در زمینه تعاملات خارجی و تبادلات مالی نیز در نقطه بسیار مطلوبی نسبت به گذشته دارد.

وزیر نفت هم در این باره اعلام کرده است که ¬بیش از یک سال کار کارشناسی برای طراحی گواهی سپرده نفت انجام شده است. جواد اوجی این موضوع را هم اضافه کرد که امسال ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال گذشته نفت فروختیم و همه پول آن را نیز گرفتیم.

در ادامه این مراسم مدیرعامل بورس انرژی ایران این وعده را داد که در سال آینده قرارداهای آتی و اختیار معامله نفت خام نیز راه‌اندازی می‌شود . در سال آینده با برنامه‌ریزی صورت گرفته برآنیم تا علاوه بر عمق بخشی و افزایش سهم معاملات گواهی سپرده نفت خام، با همکاری شرکت ملی نفت و با توجه به پذیرش قراردادهای آتی نفت خام و میعانات گازی در بورس، معاملات این قراردادها را برای فعالین برقرار کنیم و در گام بعدی از قراردادهای اختیار معامله رونمایی خواهیم کرد.

اما آن طور که رییس سازمان بورس اعلام کرده است اشخاص حقوقی می‌توانند گواهی سپرده را خرید کنند. و برای افراد حقیقی باید گفت که این افراد نیز در آینده نزدیک می‌توانند در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده نفت و میعانات گازی سرمایه‌گذاری کنند.

پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنان پیگیر عرضه خودرو در بورس کالا است.

عرضه خودرو در بورس کالا براساس ضوابط قانونی موجود قابل انجام است و با حمایت دولت و مجلس معاملات خودرو در بورس انجام می شود.

همچنین رئیس سازمان بورس در حاشیه مراسم اعلام کرده است که طی یکی دو روز آینده سه شرکت پالایش نفت بندر عباس، مجتمع فولاد مبارکه و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس سود را واریز می‌کنند و سپس مرحله دوم سود سهام عدالت برای دارندگان واریز خواهد شد.

بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران 

در جریان معاملات روز جاری شاخص بورس تهران با افت 33 هزار و 500 واحدی به رقم یک میلیون 783 هزار واحدی نزدیک شد و فولاد ، فارس و شستا بیشترین تاثیر را روی این افت داشتند.

شاخص بورس تهران با این افت نشان داد که فعلا تمایلی برای صعودی ندارد ! نرخ دلار در بازار آزاد در حال نزدیک شدن به نرخ دلار در سامانه مبادله ارزی است.

گروه بانکی نیز در این روز ها منتظر هستند  تا نرخ تسعیر ارز منتشر شود و حقوقی ها بازار در حال فروش و تسویه حساب های خود هستند تا حساب و کتاب های خود برای پایان سال را تمام کرده باشند.

هر چه به روز های پایانی سال نزدیک تر می شویم کمی از فشار های فروش کاسته خواهد شد چرا که با توجه به تعطیلات افرادی که اقدام به فروش می کنند به وجه نقد خود در روز های دیرتری دسترسی پیدا خواهند کرد.

تکنیکالیست ها این افت را ناشی از واگرایی ایجاد شده در اندیکاتور RSI  در شاخص کل می دانند اما از سویی همچنان معتقد هستند که شاخص روی سطح حمایتی سقف کانال صعودی شکسته شده قرار دارد و می تواند به اعداد و ارقام بالاتری دست پیدا کند چرا که زمزمه هایی برای تغییر در نرخ خوراک گاز صنایع شنیده می شود. 

شاخص هم وزن هم با اینکه رویه منفی را ایجاد کرده بود اما سطح مقاومت 540 هزار واحدی را که چندی پیش رو به بالا شکسته بود را به عنوان یک سطح حمایتی تایید کرده است و شاخص هم وزن امروز از این میزان کمتر نشد که خود می تواند نشانه ای از سطح حمایتی این محدوده باشد.

حالا باید دید در طی روز های آینده و در شمارش معکوس روز های پایانی سال شاخص بورس تهران روی چه عددی متوقف خواهد شد.

کل

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.