امیرعبداللهیان: در حوادث اخیر از خطوط قرمز خود عقب ننشستیم/ هر جا منافعی برای ملت ایران باشد ما در آنجا هستیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه) ۱۶ اسفند ماه در همایش دیپلماسی مقاومت: نکوداشت مرحوم حسین شیخ الاسلام به مناسبت سومین سالگرد وی در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه طی سخنانی ضمن قدردانی از حاضران در این نشست و عرض تسلیت به خانواده شیخ الاسلام عنوان کرد: من افتخار شاگردی ایشان را داشتم سال ۱۳۷۱ که وارد وزارت خارجه شدم ایشان معاون عربی و آفریقایی بودند. 

وزیر خارجه به ویژگی‌های شخصیتی حسین شیخ الاسلام شامل این موارد اشاره کرد: باورمندی به کوچکی دنیا و سازده زیستیف مشورت پذیر و متکی به خرد جمعی، فروتنی و عزتمندی، ولایتمداری و باور عمیق قلبی به مبانی انقلاب اسلامی، مدیریت جهادی قاطع و مومنانه، توجه به کادرسازی و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص، مومن و انقلابی، جامع نگر و دارای رویکرد فراجناحی، اخلاص مثال زدنی و دارای تقوای فکری و عملی، ارادت عمیق نسبت به ائمه اطهار، ارادت عمیق قلبی و شخصی نسبت به امام راحل و مقام معظم رهبری 

امیرعبداللهیان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم شیخ الاسلام افزود: ما به سیاست نه شرقی و نه غربی در دستگاه دیپلماسی پایبند مانده‌ایم در مسیر استقلال سیاسی بر این شعار پایبند ماندیم و هر جا منافعی برای ملت عزیز ایران باشد در آنجا هستیم.

وزیر خارجه بیان کرد: از موضوع فلسطین و مقاومت عقب نشینی نخواهیم کرد. همانطور که شیخ الاسلام عمر خود را وقف آزادی قدس شریف کرد با هدایت خردمندانه رهبر معظم انقلاب با تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شریف بر این تعهد و حرکت و نیتی که شیخ الاسلام پیگیری می‌کرد متعهد و پایبند خواهیم ماند.

وی تصریح کرد: ایران در مسیر دیپلماسی و مذاکره ثابت قدم است به تلاش‌های خود برای جمع بندی مذاکرات ادامه می‌دهیم و رسیدن به توافق در راستای منافع ملی کشور یکی از وظایف ذاتی است که در دستگاه دیپلماسی دنبال می‌کنیم به آمریکا و طرف غربی به صراحت گفته‌ایم رعایت خطوط قرمز و تامین منافع ملی و رسیدن به توافق پایدار و قوی در دستورکار جدی ماست. هیچگاه میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد و نشان دادیم در اغتشاشات از خطوط قرمز خود عقب ننشستیم امروز دیپلماسی و مذاکره در مقابل ما قرار دارد و در این وظیفه ذاتی خود هیچ کوتاهی نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: زنان و کودکان اوکراین، یمن و فلسطین درد مشترک ما هستند. به هیچ یک از طرفین در جنگ اوکراین کمک نمی‌‌کنیم. امیدواریم همه مشکلات و چالش ها در منطقه از مسیر گفت‌وگو، مذاکره به نتیجه برسد. ریشه جنگ در اوکراین را فراموش نخواهیم کرد و امیدواریم منطقه و جهانی سرشار از صلح، امنیت و پیشرفت را شاهد باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.