مجلسی: امکان صدور قطعنامه علیه ایران زیاد است/ دشمنان ما کیسه بوکس نیستند که فقط کتک بخورند

سفر گروسی به تهران که قرار بود در ماه فوریه انجام شود، بالاخره در ابتدای مارس صورت گرفت. رئیس سازمان بین المللی انرژی اتمی در حالی به ایران آمد که جلسه شورای حکام درمورد رسیدگی به پرونده ایران به زودی برگزار می‌شود. یکی از مواردی که گروسی را به تهران کشاند پیدا شدن اورانیوم غنی‌شده ۸۳ درصدی بود. با این حال به‌نظر می‌رسد که نظر آژانس و ایران در مورد مذاکرات صورت گرفته یکسان نیست. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به محض رسیدن به وین؛ سفر به تهران و دیدار با مقامات بلند پایه کشورمان را مهم ارزیابی و تصریح کرد که یک درک روشن درباره ادامه همکاری‌ها برای حل‌وفصل مسائل پادمانی حاصل شده است. در همین حال تهران ادعای نصب دوربین‌های نظارتی جدید آژانس را تکذیب کرده است.

فلاحت پیشه: مردم مدیران سابق را به مدیران فعلی ارجح می‌دانند/ دیپلماسی هسته‌ای به مو رسیده اما پاره شده است

فریدون مجلسی دیپلمات پیشین کشورمان در مورد اهمیت این سفر می‌گوید: من بیش از دو سال است که برجام را تمام شده می‌دانم. اما مشکل جمهوری اسلامی ایران را ان‌پی‌تی و تعهدات هسته‌ای ایران می‌دانم و خروج ایران از آن را خیلی خطرناک می‌بینم و بهانه‌ای برای اینکه در سال ۲۰۲۳ و با پایان مهلت برجام و در صورت عدم سازگاری از سوی ایران؛ باعث اجرای مکانیسم ماشه شود.

برخی فکر می‌کنند آژانس و کشورهای غربی حواسشان نیست و می‌شود این دست و آن دست کرد. من فکر می‌کنم گروسی برای این به تهران آمده بود تا موضوع مخاطره آمیز داغ شدن مساله هسته‌ای ایران را سر و سامان دهد. مثلا اینکه آن ۸۳ درصد اورانیوم غنی شده اتفاقی بوجود آمده و بالا رفتن سطح پایش‌های سازمان انرژی هسته‌ای را تامین کند. اینها در قالب مسئولیت گروسی است.

او در مورد گفتگوهای ایجاد شده در تهران توضیح داد: ایران وقت‌هایش را خریده است و دیگر وقتی نمانده. ما با تحریم روبه‌رو هستیم. اگر بخواهند از تحریم خارج شویم، ایران باید طوری بازی کند که بتواند به این سمت و سو برود. غرب با دولت روحانی به توافق رسید اما وقتی آنها نظر نهایی خود را به حاکمیت اعلام کردند، مورد قبول قرار نگرفت. از همان زمان ختم برجام خوانده شد اما مسئولیت‌های ایران برعهده‌اش باقی ماند.

اگر ایران بخواهد به توسعه اقتصاد خودش در مرزهای داخلی توجه کند به همه جا خواهد رسید. اما اگر بخواهد قدمش را از این مرزها بیرون بگذارد با رویارویی با غرب مواجه می‌شود. دشمنان ما هم کیسه بوکس نیستند فقط کتک بخورند. ملت هم نگران همین هستند که هر چقدر با انها جدل کنید، باز از نظر اقتصادی برای ما سودی ندارد. زیربنایی در این مملکت وجود دارد که در صورت تقابل واقعی با دیگران ممکن است از بین برود.

مجلسی در مورد امکان صدور قطعنامه علیه ایران پس از سفر گروسی می‌گوید: من فکر می‌کنم امکان صدور قطعنامه علیه ایران زیاد است. البته مهلت قرارداد برجام هم در سال ۲۰۲۳ تمام می‌شود. در هفته آخر آن مهلت به احتمال زیاد اگر راه‌حلی پیدا نشود، مکانیسم ماشه هم فعال خواهد شد. توافق هم اگر صورت بگیرد فقط در قالب محدودیت های اتمی است که کشورهای دیگر مطمئن باشند بمب اتمی در ایران تولید نشود. برای آنها البته مساله اصلی در حوزه اسراییل می‌گردد. سفر گروسی با وجود توافقاتی که شد؛ از نظر جلوگیری از خطر تهدید هسته‌ای ایران مثبت است. اما از لحاظ حل مساله ایران برای دیگر کشورها بی‌نتیجه است. این سفر برای ایران خاصیت زیادی ندارد. مشکل اساسی ایران حل مشکلات تحریم است که منجر به تورم و رکود و نارضایتی‌های اقتصادی شده. این فقط با رفع تحریم قابل حل است که ربطی به سفر گروسی ندارد.

این کارشناس مسائل بین المللی در مورد اینکه در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه چه رخ می‌دهد گفت: من فکر می‌کنم در صورت چنین اتفاقاتی ایران باز هم همین روش را ادامه می‌دهد. مگر اینکه عقلانیتی بروز کند که جلوی این اتفاق را بگیرد. اگر مکانیسم ماشه فعال شود ایران در وضعیت سخت‌تری باید برود و با قدرت های خارجی در مورد مسائلش گفتگو کند. تهران در این وضعیت دیگر چاره ای ندارد جز اینکه تسلیم تصمیمات طرف مقابل باشد تا با عواقب مکانیسم ماشه مواجه نشود. پس تا قبل از این اتفاق بهتر است که یک راه‌حلی پیدا کند.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.