تعلیق تنها معاهده هسته ای باقی مانده روسیه با آمریکا

رئیس‌جمهور روسیه در نطق سالانه خود گفت چنانچه آمریکا به آزمایش سلاح‌های هسته‌ای رو بیاورد، روسیه نیز باید برای چنین اقدامی آماده باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته چنین وضعیتی به معنی پایانی بر ممنوعیت جهانی آزمایش سلاح‌های هسته‌ای از دوران جنگ سرد خواهد بود.

پوتین در بخشی از توضیحاتش درباره معلق کردن این معاهده به اظهارات مقام‌های آمریکا و ناتو درباره اینکه روسیه باید در اوکراین متحمل شکست شود اشاره کرد.

پوتین گفت: «آنها می‌خواهند "شکست راهبردی" به ما تحمیل کنند و همزمان هم سعی می‌کنند به تأسیسات هسته‌ای ما دسترسی پیدا کنند.»

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «در چنین وضعیتی مجبورم امروز اعلام کنم که روسیه مشاکرتش را در "معاهده سلاح‌های تهاجمی راهبردی" معلق می‌کند.

نام رسمی پیمان نیواستارت،  «معاهده بین ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه در خصوص تدابیر مربوط به کاهش و محدودسازی بیشتری سلاح‌های استراتژیک تهاجمی» است.

این پیمان ۸ آوریل ۲۰۱۰ در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک میان دو طرف امضا شد و از ۵ فوریه ۲۰۱۱ به اجرا درآمد. این توافق در سال ۲۰۲۱ تمدید شد و قرار است تا ۵ فوریه ۲۰۲۶ ادامه داشته باشد. طبق این معاهده تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک دو طرف نبایستی از ۱۵۵۰ تجاوز کند.

روسیه ۱۷ مردادماه اعلام کرد بازرسی‌هایی که تحت این پیمان با ایالات متحده آمریکا از اماکنی در روسیه انجام می‌شده‌اند را به حالت تعلیق درآورده است.

وزارت خارجه روسیه در آن زمان در توضیح درباره دلیل این تصمیم گفت: «مسکو به دلیل اصرار واشنگتن بر تلاش برای آغاز فعالیت‌های بازرسی بر اساس شرط‌هایی که در آنها واقعیت‌های فعلی در نظر گرفته نشده‌اند مجبور به اتخاذ این تصمیم شده است.»

مسکو تأکید کرد شرایط مطرح‌شده از سوی واشنگتن «باعث ایجاد مزایای یکجانبه برای ایالات متحده شده و فدراسیون روسیه را از حق انجام بازرسی در خاک آمریکا محروم می‌کنند.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تصمیم امروز روسیه را «بسیار تأسف‌آور و غیرمسئولانه» توصیف کرد و گفت واشنگتن «به دقت اوضاع را رصد خواهد کرد تا ببیند روسیه قصد انجام چه کاری دارد.»

بلینکن علی‌رغم این گفت که آمریکا اطمینان حاصل خواهد کرد که تحت هر شرایطی برای حفظ امنیت ایالات متحده و متحدان این کوشر آماده است.

بلینکن در عین حال ادعا کرد واشنگتن حاضر است در هر زمان، صرفنظر از سایر رویدادها با روسیه در خصوص محدودسازی سلاح‌های راهبردی گفت‌وگو کند.

بلینکن که در سفری به یونان حاضر داشت گفت: «کر می‌کنم اهمیت دارد که ما در این حوزه مسئولانه عمل کنیم. این چیزی است که بقیه کشورهای دنیا از ما انتظار دارند.»

اظهارات بلینکن درباره لزوم رفتار مسئولانه در حالی مطرح شده که آمریکا تنها کشوری است که از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ استفاده کرده است.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ائتلاف ناتو نیز از اقدام روسیه ابراز تأسف کرد و گفت: «با تصمیم امروز در خصوص نیواستارت، کل معماری کنترل تسلیحاتی برچیده شده است.»

وی اضافه کرد: «من قویا از روسیه می‌خواهم در تصمیمش تجدیدنظر کرده و به توافقنامه‌های فعلی احترام بگذارد.»

پوتین گفت در حالی که آمریکا خواستار ازسرگیری بازرسی از تأسیسات هسته‌ای روسیه شده، متحدان روسیه به اوکراین برای انجام حملات پهپادی علیه پایگاه‌های هوایی روسیه که میزبان بمب‌افکن‌های هسته‌‌ای کمک کردند.

وزارت خارجه انگلیس هم در بیانیه‌ای تصمیم ولادیمیر پوتین را «عجولانه» خوانده و از روسیه خواسته در این تصمیم تجدیدنظر کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.