ادعای نیویورک تایمز: ایران آماده دریافت سوخو-۳۵ روسیه می‌شود

نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده که ایران در حال آماده شدن برای دریافت جنگنده روسی سوخو ۳۵ است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده که تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه هوایی ایران نشان می‌دهد که ایران در حال آماده شدن برای دریافت جنگنده روسی سوخو ۳۵ است.

مقایسه جنگنده‌هایی که ایران از روسیه خرید با رقبای آمریکایی‌اش

در گزارش نیویورک تایمز به ماکت‌هایی اشاره شده که از نوع جنگنده سوخ و۳۵ روسی برای آماده سازی در پایگاه هوایی مورد قرار گرفته اند.

براساس این گزارش، از سپتامبر ۲۰۲۲، یعنی از حدود شش ماه پیش، مقامات نظامی و سیاسی ایران خرید احتمالی ۲۴ فروند سوخ و-۳۵ (Su-۳۵) را اعلام کرده بودند.

استخدام خانم معلم قائمشهری در باشگاه نساجی مازندران

گفته شده ورود این جنگنده‌های روسی مهم‌ترین گام برای ارتقای ناوگان جنگنده‌های نیروهای هوایی ایران در دهه‌های اخیر است.

«کریس بیگرز»، تحلیلگر تصاویر و مدیر ارشد برنامه HawkEye ۳۶۰ در گفتگو با نیویورک تایمز وجود ماکت هواپیماهای سوخ و-۳۵ را در پایگاه هوایی ایران تائید کرده است.

در گزارش نیویورک تایمز ارسال جنگنده‌های روسی سوخ و-۳۵ به عنوان نشانه روشنی از افزایش و نزدیکی همکاری‌های نظامی و دفاعی ایران و روسیه عنوان شده است و در ادامه محل پایگاه مورد نظر برای این جنگنده‌ها نیز در منطقه‌ای کوهستانی در جنوب استان هرمزگان و در ۱۰۰ مایلی شمال تنگه هرمز عنوان شده است.

پیش از این نیز، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفر به فلسطین اشغالی در ماه گذشته به خبرنگاران گفته بود که تل آویو و ایالات متحده به طور جدی از همکاری دفاعی روسیه و ایران نگران هستند.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در جریان سفر رسمی خود به بیت المقدس در جمع خبرنگاران مدعی شد که روسیه و ایران ظاهراً در حال تبادل تسلیحات پیشرفته هستند. او مدعی شد: «ایران نه تنها تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای را در اختیار روسیه قرار می‌دهد، بلکه روسیه نیز به نوبه خود همین کار را با ایران انجام می‌دهد که البته نگرانی واقعی ما و اسرائیل واقعی است.»

وی افزود: «بنابراین ما و طرف اسرائیلی گفتگوهایی در مورد مقابله با اقدامات ایران در منطقه یا فراتر از منطقه انجام دادیم و در این زمینه با هم همکاری خواهیم کرد.»

مسکو و تهران بارها گزارش‌ها مبنی بر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در اوکراین را رد کرده اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، چنین گزارش‌هایی را «داستان‌های ساختگی» خوانده و تأکید کرده است که ارتش روسیه از پهپادهای تولید داخلی استفاده می‌کند.

این در حالی است که وزارت بازرگانی آمریکا سه هفته پیش به بهانه کمک به روسیه علیه ۷ نهاد ایرانی محدودیت‌های صادراتی اعمال کرد. وزارت بازرگانی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از افزودن نام ۷ نهاد ایرانی به فهرست محدودیت‌های صادراتی این کشور به بهانه کمک به روسیه خبر داد.

بیانیه مذکور مدعی است که پهپادهای ایرانی به روسیه منتقل می‌شوند تا در عملیات ویژه مسکو در اوکراین به کار گرفته شوند و این اقدام مغایر با امنیت ملی و منافع سیاست خارجی آمریکا است!

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.