بیانیه مشترک ایران و چین درباره برجام و آژانس

ایران و چین بر این باورند که لغو تحریم‌ها و اطمینان از منافع اقتصادی ایران بخش اساسی و پایه‌ای برجام است و همه تحریم‌های مربوطه باید به‌گونه‌ای قابل راستی‌آزمایی برداشته شوند تا از سرگیری اجرای کامل و مؤثر برجام تسهیل شود.

تمسخر بایدن از سوی سناتور آمریکایی در ماجرای ساقط کردن بالون چینی

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یکی از موضوعاتی است که در بیانیه مشترک ایران و چین و در بخش مربوط به مسایل منطقه ای و بین المللی به آن اشاره شده و روسای جمهور دو کشور در بیانیه خود به ابعاد این موضوع پرداخته اند.

بیانیه مشترک ایران و چین که در پایان سفر سه روزه آیت الله رئسی رئیس جمهور اسلامی ایران به پکن منتشر شد، نشان می دهد که دو کشور در موضوعاتی چون برجام، منع اشاعه سلاح هسته و ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و دیگر سلاح های کشتار جمهوری دیدگاه مشترکی دارند.

در این بیانیه، دو طرف بار دیگر تکرار کردند که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تایید شده است، برای تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران مفید است. خروج یکجانبه آمریکا از برجام علت اصلی وضعیت کنونی است. آنها تاکید کردند که لغو تحریم‌ها و اطمینان از منافع اقتصادی ایران بخش اساسی و پایه‌ای برجام است و همه تحریم‌های مربوطه باید به‌گونه‌ای قابل راستی‌آزمایی برداشته شوند تا از سرگیری اجرای کامل و مؤثر برجام تسهیل شود.

دو طرف با تکرار حمایت قاطع خود از ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی، تائید کنفرانس بازنگری پیمان عدم اشاعه در مورد اهمیت پیوستن اسرائیل به پیمان عدم اشاعه و قراردادن تمام تاسیسات هسته‌ای تحت نظارت پادمان جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را یادآوری کردند.

دو طرف بر اهمیت خلع سلاح و عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای برای صلح جهانی تاکید کردند و بر احترام خود به حقوق مسلم همه کشورهای عضو پیمان عدم اشاعه برای توسعه علم و فناوری هسته‌ای و دستیابی به مواد، فناوری و تجهیزات هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز تاکید کردند. دو طرف با اتخاذ اقدامات یکجانبه قهرآمیز یا اقدامات محدودکننده با انگیزه سیاسی توسط هر دولتی که مانع از اعمال حقوق کشورهای عضو پیمان عدم اشاعه برای توسعه و استفاده از فناوری و انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز می‌شود، مخالفت کردند.

لزوم پرهیز آژانس از سیاسی کاری

سیاسی کاری آژانس از سوی روسای جمهور ایران و چین مورد انتقاد گرفته و در این بیانیه آمده است: دو طرف قاطعانه در برابر تلاش دولت‌های خاص برای سیاسی کردن کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجرای توافقات پادمانی ایستادند. آنها از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انجام مسئولیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی خود به شیوه‌ای بی‌طرفانه، عینی و حرفه‌ای حمایت کردند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید وظایف خود را مطابق با اصول و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهد.

دو طرف ممنوعیت حملات مسلحانه علیه تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای با مقاصد صلح‌آمیز طبق قطعنامه شماره GC(XXXIV)RES/۵۳۳ که در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اکتبر ۱۹۹۰ به تصویب رسید را مورد تاکید قرار دادند. آنها حملات، تهدید به حمله یا اقدامات خرابکارانه علیه تاسیسات هسته‌ای با مقاصد صلح‌آمیز را محکوم کردند.

دعوت از شی جین پینگ برای سفر به تهران

در پایان این بیانیه، رئیس جمهور ایران ضمن تشکر از میزبانی گرم و سخاوتمندانه رهبر و مردم چین از ایشان و هیات همراه، برای تداوم توسعه و شکوفایی چین آرزوی موفقیت کرد.

وی همچنین از آقای شی جین‌پینگ، برای سفر رسمی به ایران دعوت کرد. رئیس جمهور شی جین چینگ، این دعوت را به گرمی پذیرفت و اظهار داشت که در زمان مناسبی از ایران بازدید خواهد کرد. روسای جمهور دو کشور بر اهمیت روابط نزدیک سران کشورها به منظور تعمیق مشارکت جامع راهبردی تاکید کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.