علت به نتیجه نرسیدن برجام از زبان فلاحت پیشه/ روحانی محافظه‌کار بود؛ دولت رئیسی تندرو

محورهای این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

  • احیای برجام به دلیل محافظه‌کاری دولت آقای روحانی و تندروی‌های دولت ابراهیم رییسی تا به امروز ناکام بوده است. این فرصت در هر دو دولت از دست رفت.

  • استدلال آقای روحانی این است که علت عدم احیای برجام در سال ۹۹، تصویب قانون اقدام راهبردی مجلس است. به نظرم اگر دولت آقای روحانی محافظه‌کارانه عمل نمی‌کرد، مصوبه مجلس یازدهم هم نمی‌توانست مشکلی ایجاد کند.
  • مشکلاتی که طی ماه‌های گذشته در خیابان‌های کشور مشاهده شدند، برآمده از عدم اجرای سیاست‌های اصلاح‌طلبانه است. شعارهای اصلاح‌طلبانه‌ای که برخی سیاستمداران دادند اما در ادامه و در اجرا دچار محافظه‌کاری شدند. معتقدم اگر آقای روحانی می‌خواست، می‌توانست مصوبه احیای برجام را از شورای عالی امنیت ملی بگیرد. برخی هم این شائبه را مطرح می‌کنند که مشکل اصلی آقای روحانی با نهادهای صاحب‌نفوذی خارج از مجلس بوده است، اما صحبت‌های خود ایشان نشان می‌دهد که مشکل ایشان با مجلس بوده است. این روند نشان می‌دهد، این فرضیه که هر اندازه دولت دوازدهم به انتهای مسیر خود می‌رسید، محافظه‌کارتر می‌شد، چندان هم بیراه نیست.
  • متاسفانه افرادی که بیشترین نگرانی را در خصوص منافع ملی دارند با بیشترین فشارها مواجه می‌شوند. همین امروز هم افراد و جریاناتی که با مذاکرات و برجام مخالف بودند، پالس‌های عجیبی برای غرب می‌فرستند بدون اینکه پیام مناسبی از سوی طرف مقابل دریافت کنند.
  • دولت‌ها تا روز و ساعت آخر حضورشان باید در زمینه فعالیت‌های راهبردی تصمیم‌گیر باشند و اگر کوتاهی کنند باید پاسخگوی تاریخ و مردم و رسانه‌ها باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.