او ادامه داد: با روی کارآمدن دولت جو بایدن در آمریکا اعلام کردند که ما سیاست گذشته‌مان را کنار گذاشته‌ایم و می‌خواهیم مجددا به این توافق برگردیم. بنابراین ایران و گروه ۱+۴ مذاکراتی را شروع کردند که بر اساس آن شروط نحوه بازگشت آمریکا به توافق را اعلام کند. به دنبال آن ایران نیز اعلام کرد که اگر طرف مقابل تعهداتش یعنی رفع تحریم‌ها به صورت موثر را انجام دهد متقابلا ایران بعد از انجام تعهدات آنها، اقدامات جبرانی‌اش را کنار می‌گذارد و به تعهدات برجام بر می‌گردد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ما نزدیک به یک سال و نیم در این مسیر مذاکره کردیم. مذاکره به صورت غیر‌مستقیم بود و بخشی از آن در دولت قبل انجام شد و در انتهای اوت و ابتدای ماه سپتامبر به متن پیش‌نویس اولیه رسیدیم که جز در دو موضوع مسائل اصلی حل شده است. اما از ماه اوت و سپتامبر آمریکایی‌ها وارد تحولات سیاست داخلی شدند و اعلام کردند به دلیل ملاحظات انتخاباتی نمی‌توانیم مذاکرات را به صورت غیر‌مستقیم ادامه دهیم. ‌عمویی گفت: مسیر ارتباطی ما از طریق واسطه اروپایی با ارسال پیام‌ها ادامه داشت، اما طرف آمریکایی در جلسات حاضر نمی‌شد و در ارسال پاسخ کندی و تعلل می‌کرد.

در این بازه زمانی تحولات سیاسی هم رخ داد از جمله تشدید بحران اوکراین و شکل‌گیری بخشی از «اغتشاشات» در داخل ایران. به نظر می‌رسد غربی‌ها از جمله آمریکایی‌ها به تاثیر «اغتشاشات» در ایران امید بسته بودند و فکر می‌کردند در سایه «اغتشاشات» می‌توانند امتیازات جدیدی را از مذاکرات بگیرند و بخشی از توافقاتی را که تا الان داشتیم، به عقب بازگردانند. در عین حال بعد از بازگشت امنیت به کشور متوجه این موضوع شدند که ما تغییری در مواضع‌مان نداریم و همان مواضع سابق را پیگیری می‌کنیم.  او ادامه داد: طرف مقابل با یک دغدغه مواجه است و آن هم برنامه هسته‌ای ایران است که با سرعت مسیری را که از قبل طراحی شده، پیش می‌برد.

به همین دلیل غربی‌ها دغدغه‌ای نسبت به برنامه هسته‌ای ایران دارند که البته ما اذعان داریم صلح‌آمیز است، اما آنها تاکنون اتهامات زیادی را به ما زده‌اند که برنامه ما صلح‌آمیز نیست. اگر این رفتارشان واقعی باشد آنها نیاز دارند که با ایران به توافق برسند و در این جهت ما مسیر توافق را نبسته‌ایم و میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم. اما طرف مقابل همچنان در یک ابهام در تصمیم‌گیری سیاسی به سر می‌برد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در خصوص امکان رسیدن به توافق، تاکید کرد: بعد از خروج از شرایط «اغتشاشات» امکان این واقع‌بینی برای آمریکایی‌ها به وجود آمده است که نیاز دارند به یک توافق با ایران دست پیدا کنند. ایران هم همچنان موضع سابق خودش را دارد و این موضوع می‌تواند منجر به رسیدن به یک تصمیم مشترک شود. بنابراین اگر آمریکایی‌ها واقعا نسبت به روند پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران دغدغه داشته باشند، حتما نیاز دارند با ایران به یک توافق برسند.

عمویی در خصوص سفر گروسی به تهران گفت: خبر ندارم که سفر گروسی به تهران قطعی شده است یا خیر. اما در هفته گذشته میزبان هیات فنی آژانس بودیم که در موضوعات باقی‌مانده با آنها گفت‌وگو کردیم. او در خصوص مباحث مطروحه در جلسه با هیات فنی آژانس، اظهار کرد: در این جلسه آژانس در خصوص سه مکان ایرانی ادعاهایی را مطرح کرده که ابهام دارد و ما نیز طبق چارچوب پادمان به این نکات پاسخ می‌دهیم. البته قبلا در مورد این ابهامات گزارش مکتوب دادیم و در حال حاضر نیز اعلام کردیم که برای دادن توضیحات آمادگی داریم. اما مساله ما این است که این توضیحات نباید در یک روند بی‌پایان قرار بگیرد. ما آماده دادن توضیحات هستیم به شرطی که سوال و ابهام جدیدی مجددا مطرح نشود و این موضوع بتواند منجر به جمع‌بندی در مورد سه مکان شود.

این نماینده مجلس افزود: این سه مکان مورد ابهام آژانس اصلا استفاده هسته‌ای ندارند و از دید ما بخشی از این ابهامات حاصل ادعاها و فضاسازی‌های رژیم صهیونیستی است. چون یکی از این مراکز گاو‌داری است، یکی معدن و دیگری انبار ضایعات است. به تبع این موضوع اتفاق هسته‌ای در این مکان‌ها رخ نمی‌دهد و گزارش‌های آژانس اذعان دارد که این مباحث در خصوص این سه مکان مربوط به سال‌ها قبل است، ولی ما به جهت اینکه تمایل نداریم شفافیت ایران در برنامه هسته‌ای دچار ابهام شود؛ اعلام کردیم که در مورد این مکان‌ها آمادگی توضیح داریم.