بررسی دلیل مهم افزایش نرخ ارز

برخی فعالان اقتصادی از بازار آزاد، ارز تامین می‌کنند و کالا را خریداری می‌کنند، اما بعدا در سامانه نیما درخواست ارز می‌کنند.

تقصیر شهرداری ها در گرانی مسکن چقدر است؟

روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه که گزارشاتی مبنی بر تخلف ( برخی فعالان اقتصادی در متقاضی ارز در سامانه نیما) به دست ما رسیده است، گفت: برخی از افراد از بازار آزاد ارز تامین می‌کنند و کالا را خریداری می‌کنند، اما بعدا در سامانه نیما درخواست ارز می‌کنند که این کار امر پولشویی است که ما با آن برخورد می‌کنیم و کالای خریداری شده را قاچاق محسوب می‌کنیم.

در واکنش به این موضع گیری رئیس کل بانک مرکزی، مجید شاکری کارشناس اقتصادی معتقد است، ترکیب ۲۸۵۰۰ بادستورالعمل( دی ماه بانک مرکزی) بطور طبیعی باعث می شود افراد همزمان هم در بازار آزاد خرید کنند و هم در صف نیما بایستند. در بازار آزاد برای تسویه تجاری درهم تهیه می کنند. در نیما ارز غیر درهم با نرخ ترجیحی می گیرند تا بعد راهی برای تبدیل به درهم و پر کردن جای درهم مصرف شده بیایند.

لازم به ذکر است، بانک مرکزی ابتدا در تاریخ ۲۱ دی ماه بخشنامه در خصوص ممنوعیت تبدیل تمام ارزها صادر کرده بود. بر این اساس ارز مندرج در گواهی ثبت اماری با ارز خریداری شده در صرافی باید یکسان باشد.

این در حالی است که حدود دو هفته بعد و در دهه اول بهمن ماه" صدور مجوز تبدیل ارزها به یکدیگر" صادر شد. بر اساس این بخشنامه تمام ارزها میتوانند به یکدیگر تبدیل شوند اما تبدیل به درهم همچنان ممنوع مانده است. ارز درهم به عنوان یکی از نقاط بسیار حساس در هماهنگی سیاستهای تجاری و ارزی قابل توجه است. چراکه در بسیاری از بخشنامه های صادر شده خط مدیریت این ارز و سوق دادن تجار به استفاده از سایر ارزهای در دسترس کشور به خوبی به چشم می‌آید.

گفتنی است، مهمترین ابلاغیه های صادرشده از سوی بانک مرکزی درخصوص مدیریت تقاضای درهم ذیل سیاست "احیای ثبات"به شرح زیر است؛

۲۱ دی ماه: ممنوعیت پرداخت ارز، به ارزی غیر از ارز مندرج در گواهی ثبت آماری

۱ بهمن: حذف دلار توافقی و ممنوعیت عرضه اسکناس صادرکنندگان به صرافیها

۲ بهمن: اطلاعیه صدور روزانه یوآن چین

۶ بهمن: صدور مجوز تبدیل ارز مندرج در گواهی ثبت آماری به استثنای درهم

۱۱ بهمن: ممنوعیت تخصیص درهم امارات به ۷ قلم کالا و ثبت سفارش با مبدا چین.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.