آمریکا ۶ شرکت چینی مرتبط با دو بالون شناسایی چین را تحریم کرد

ساعاتی پس از انتشار خبر انهدام دومین بالون چینی بر فراز آسمان ایالات متحده آمریکا، کاخ سفید جمعه شب اعلام کرد واشنگتن ۶ شرکت هوافضای چین را که ادعا می‌شود در برنامه بالون‌های شناسایی پکن همکاری دارند، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

به گزارش سی ان بی سی، کاخ سفید اعلام کرد این شرکت‌ها در فهرست تهدیدات امنیت ملی ایالات متحده آمریکا قرار دارند و تحریم‌هایی علیه آنها به اجرا گذاشته خواهد شد.

دان گریوز (Don Graves) معاون وزیر بازرگانی آمریکا گفت: این وزارتخانه برای استفاده از همه ابزارهای قانونی به منظور محافظت از امنیت ملی و تمامیت ارضی ایالات متحده از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

گریوز افزود: فهرست شرکت‌های تحریم شده ابزاری قدرتمند برای شناسایی و مجازات بازیگرانی است که قصد دارند امنیت ملی آمریکا را تهدید کنند و به آن آسیب بزنند.

آلن استیوز (Alen Estevez) معاون وزیر بازرگانی آمریکا در امور صنعت و امنیت نیز گفت: ایالات متحده با اعمال این تحریم‌ها، به صراحت اعلام می‌کند که شرکت‌هایی که قصد لطمه زدن به امنیت ملی و تمامیت ارضی آمریکا را داشته باشند از دسترسی به فناوری‌های آمریکایی محروم خواهند شد.

جان کربی سخنگوی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد یک فروند جنگنده اف-۲۲ نیروی هوایی ایالات متحده، دومین بالون چینی را در آسمان سواحل آلاسکا و در ارتفاع بالا هدف قرار داده و منهدم کرده است.

نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون‌های شناسایی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود.

بلینکن سفر آتی خود به چین را به تعویق انداخته است چرا که نمی‌خواست با سفر خود واکنش افراطی به وضعیت داشته باشد و همچنین نمی‌خواهد موضوع این بالون بر جلسات او با مقامات چینی مسلط شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.