7 میلیون مرگ زودرس در پی آلودگی هوا!

مهدی قربانی روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن در همایش روز هوای پاک که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، با بیان اینکه آلودگی هوا به تعبیر جهانی به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود، اظهار کرد: سالانه حدود هفت میلیون مرگ زودرس در دنیا به علت انتشار ذرات پی ام ۲.۵ اتفاق می افتد.

ماجرای قرص ضد آلودگی هوا چیست؟

وی با بیان اینکه کیفیت هوا ابرچالشی است که طی چند سال گذشته ایران را درگیر کرده است، گفت: در سال ۱۴۰۰ میانگین سالانه غلظت ذرات پی ام موجود در هوا حدود ۳۰ میکرون در متر مکعب بوده که این شش برابر استانداردهای تعیین شده جهانی است.

وی توضیح داد: در ۲۴۲ روز از سال گذشته غلظت پی ام ۲.۵، بالاتر از میانگین جهانی، یعنی حدود ۱۵ میکروگرم در مترمکعب بوده است.

وی با بیان اینکه این آلودگی بدون شک در وجوه مختلف زندگی مردم تاثیر به سزایی داشته است، گفت: طبق گزارش‌های دریافتی میزان مرگ و میر متصل به پی ام ۲.۵ در بزرگسالان بالای ۳۰ سال در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰ هزار نفر بوده است.

وی توضیح داد: آلودگی هوا در سال گذشته حدود هشت میلیارد دلار در ۲۷ شهر کشور خسارت ناشی از مرگ و میر به بار آورده است.

قربانی اظهار کرد: باید بر سر مساله آلودگی هوا گفت‌وگو کنیم تا بتوانیم بحران به وجود آمده را حل کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه شرایط محیط زیست در سطح جهانی ریشه در رفتار انسان‌ها دارد، گفت: باید برای حل مسائل محیط زیستی باید خود را جزئی از اکوسیستم بدانیم و تلاش کنیم به جای نظام‌های اکولوژیک ، نظام‌های اجتماعی اکولوژیک را پیاده کنیم.

وی گفت: برای این کار باید از علوم بین رشته‌ای بهره مند شویم تا بتوانیم در مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست به درستی عمل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا مسئله‌ای چند وجهی است، توضیح داد: حل این مساله با حل مشکل صنایع و واحدهای صنعتی متفاوت است و پیچیدگی زیادی دارد که همین امر تصمیم گیری را برای قانون گذاران دشوار می‌کند.

وی با بیان اینکه در برای حل مشکل آلودگی هوا باید مسئله حکمرانی را از مدیریت جدا کنیم، گفت: حکمرانی باید بسته مرتبط با حل معضل آلودگی هوا را تدوین و در اختیار مدیریت قرار دهد.

وی ابراز کرد: سیاست و حکمرانی خوب، مدیریت اثربخش در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست کشور را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: در قانون هوای پاک ۳۱ دست اندرکار مطرح شده ولی حدود ۱۰ درصد انسجام سازمانی بین آنها وجود دارد و با این وصف نمی توان انتظار داشت این قانون اثرپذیری کافی داشته باشد.

قربانی ابراز کرد: ۵۰ درصد از فضای تصمیم گیری در این حوزه تنها در اختیار یک دستگاه است که این فضای مدیریت درست را با چالش جدی مواجه کرده است.

این مسئول اظهار کرد: با اصلاح قانون هوای پاک در برنامه هفتم باید انسجام لازم را در بین تصمیم گیران حوزه هوا ایجاد کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.