کشف یک رستوران با قدمت چند هزارسال در کشور همسایه ایران

اداره کل آثار باستانی و میراث عراق از کشف بقایای یک رستوران چندهزار ساله در محوطه باستانی لکش در استان ذی قار در جنوب این کشور خبر داد.

حکیم الشمری، مدیر رسانه ای اداره کل آثارباستانی و میراث عراق گفت :هیات دانشگاه آمریکایی پنسیلوانیا در حین کاوش های خود در سایت لکش موفق به کشف یک رستوران عمومی باستانی برای تهیه و سرو غذا و نوشیدنی برای مردم با سکوهای گلی شبیه نیمکت های دو نفره شد، این کشف احتمالا از مهمترین کشفیات این هیات در چهار فصل کاوش خود در عراق به شمار می آید.

اعلام آخرین وضعیت رنگبندی کرونایی شهرهای کشور

وی ادامه داد: علاوه بر این، این هیات باستانشناسی موفق به کشف مجموعه هایی ظروف سفالی، ۶ تنور یا کوره پخت و پز، تعداد زیادی عروسک و مجسمه های سفالی، اجاق‌های پخت و پز، ظروف نگهداری و ذخیره غذا و نوشیدنی، کوزه‌های بزرگ برای سرد نگه داشتن آب و ابزارهای آسیاب مانند، استخوان و فلس ماهی و بقایای آنها، همچنین راهروها و مسیرهای تردد و نیز گذرگاههای کوچک برای تردد بین قسمتهای مختلف این رستوران شدند.

وی ادامه داد: این اکتشافات نشانه دیگری از غنای آثار باستانی وتمدنی بسیار ارزشمند عراق است و نشان می دهد بین النهرین همواره مهد بزرگترین تمدن های سومری، بابلی ، آشوری و اکدی تا دوران اسلامی بوده است.

وی گفت: هیات های مختلف کاوش ملی و بین المللی در عراق، با توجه به مناطق باستانی فراوان این کشور، همواره توانسته اند گنجینه ها و آثار باستانی و فرهنگی بسیار ارزشمندی را در سایتهای تاریخی عراق کشف کنند.

خبر کشف این رستوران که بی شباهت به رستورانهای امروزی نیست، با واکنش های گسترده ای در داخل و خارج از عراق به ویژه در میان علاقه مندان به آثار باستانی و تمدن های باستانی بشری روبرو شده است.

آنها این کشف را شاهدی تازه از سطح پیشرفته تمدن های بین النهرین می دانند که جزییات کشف شده آن، نشانگر سطح توسعه اجتماعی ، معماری فنی و مهندسی پیشرفته آن در مقایسه با آن دوران است.

در حالی که تعدادی دیگر از باستان شناسان و کارشناسان خواستار بدست گرفتن ابتکار عمل عراق برای افزایش ماموریت‌های کاوش‌های محلی و بین المللی با هماهنگی نهادها و مأموریت‌های بین‌المللی مرتبط با هدف کشف بیشتر گنجینه‌های تمدن بین‌النهرین، مکان‌های باستان‌شناسی و میراث و بناهای تاریخی و ارزش فرهنگی آن شدند.

کشف بقایای این رستوران، در چارچوب کاوش های پروژه مشترک همکاری موزه باستان شناسی و مردم شناسی در دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه کمبریج و شورای دولتی عراق برای آثار باستانی و میراث فرهنگی با بهره گیری از فناوری های مدرن مانند عکسبرداری با کمک پهپاد و آنالیز ژنتیکی صورت گرفته که از سال ۲۰۱۹ آغاز شده بود.

ذی قار یکی از غنی‌ترین استان‌های عراق از نظر مکان‌ها و سایتها و محوطه های باستانشناسی است. تخمین زده می‌شود بیش از ۱۲۰۰ مکان و مجوطه و سایت تاریخی باستانی در شهرها و مناطق مختلف این استان مانند اور، لکش و لارسا پراکنده شده اند که هنوز مورد حفاری و کاوش قرار نگرفته اند.

کشف یک «رستوران» با قدمت چند هزارسال در کشور همسایه ایران

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.