خودداری بایدن از اظهارنظر درباره بالون چینی

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی از پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره کشف و شناسایی یک بالون نظارتی چین در حریم هوایی ایالات متحده بر فراز مونتانا خودداری کرد.

بایدن که در ساختمان دفتر اجرایی آیزنهاور صحبت می‌کرد، به خبرنگاران گفت که به هیچ سؤالی به جز گزارش وزارت کار آمریکا پاسخ نمی‌دهد، زیرا انجام این کار خبرنگاران را از نوشتن در مورد اخبار مثبت اشتغال زایی باز می‌دارد.

این در حالی است که بایدن حتی حاضر به پذیرش مسئولیت در قبال تورم بی سابقه در آمریکا نشد.

رئیس جمهور آمریکا سوالی مبنی بر اینکه آیا او مسئول نرخ بالای تورم در آمریکا است، رد کرد و گفت تورم در آمریکا، پیش از آغاز به کار من در دو سال پیش، بالا بود.

موضعگیری بایدن در حالی است که در پی تورم بی سابقه در آمریکا، هزینه‌های پزشکی و درمانی چنان افزایش یافته که بر اساس نتایج نظر سنجی جدید گالوپ، ۳۸ درصد از آمریکایی‌ها در سال گذشته میلادی یعنی ۲۰۲۲، درمان بیماری‌های خود را به تعویق انداختند.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که پرواز یک بالون نظارتی چین را بر فراز ایالات متحده شناسایی کرده است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد حضور بالون چینی بر فراز حریم هوایی آمریکا، نقض اشکار حاکمیت ملی ایالات متحده است .

این مقام آمریکایی که نامش بیان نشده است، افزود: پس از مشورت با سایر نهادها و همچنین کنگره، به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر شرایط برای سفر بلینکن به چین مناسب نیست.

وی تصریح کرد اما آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه اشاره کرده است که قصد دارد در اولین فرصت که شرایط مهیا باشد، به چین سفر کند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: من نقض حاکمیت آمریکا را به عنوان یک اتهام توصیف نمی کنم بلکه آن را یک واقعیت می دانم. این اولین بار است که چنین اتفاقی در آستانه یک بازدید برنامه ریزی شده وزیر خارجه آمریکا به چین رخ داده است.

وی ادامه داد: ما برای سفر چین دستور کار گسترده ای داشتیم و امیدوار بودیم که در خصوص همه عناصر روابط دوجانبه، تعامل سازنده داشته باشیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که اگر بلینکن این سفر را انجام می داد، باید اهداف خود را به نحوی که غیرسازنده بود، محدود می کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.