واکنش سوئد به تعلیق مذاکرات با ترکیه درباره پیوستن به ناتو

وی که با رادیو سوئد مصاحبه می‌کرد، گفت که سوئد نمیداند توقف در مذاکرات با ترکیه درباره تایید درخواست استکهلم برای پیوستن به ناتو چقدر طول می‌کشد.

این مقام سوئدی اضافه کرد: «من امیدوارم که هفته آینده تماس تلفنی با همتایان (ترکیه‌ای) خود داشته باشم اما اینکه چه زمانی می‌توانیم به صورت حضوری دیدار کنیم مشخص نیست».

«توبیاس بیلستروم» وزیر امور خارجه سوئد روز شنبه از تعلیق روند پیوستن این کشور به ناتو خبر داد.

وی در این زمینه گفت: «با توجه به اقدام آتش زدن قران (در استکهلم)، روند پیوستن سوئد به ناتو به حالت تعلیق در آمده است».

 چند روز قبل ترکیه مذاکرات با سوئد و فنلاند بر سر عضویت آنها در ائتلاف ناتو را در اعتراض به اهانت «راسموس پالودان»، رهبر حزب راست افراطی دانمارکی «تندرو» (Hard Line) در به آتش کشیدن قرآن مقابل سفارت ترکیه در  استکهلم معلق کرد.

به آتش کشیدن قرآن از سوی پالودان موجی از محکومیت و تظاهرات در کشورهای اسلامی از جمله ترکیه علیه این اقدام اهانت‌آمیز را در پی داشت.

وزارت امور خارجه سوئد در قسمت توصیه‌هایش به سوئدی‌های ساکن خارج نوشت: «از اتباع سوئدی در ترکیه خواسته می‌شود در جریان تحول وقایع باشند و از تجمعات و تظاهرات بزرگ دوری کنند.»

سال گذشته میلادی سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو بعد از حمله روسیه به اوکراین درخواست دادند.

برای نهایی شدن عضویت آنها در این ائتلاف نظامی، همه ۳۰ عضو این ائتلاف باید با این درخواست موافقت و آن را تصویب کنند.

پیش از این ترکیه فرآیند عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را معلق کرده و گفته بود سوئد باید نخست یک موضع شفافتر علیه تروریست‌ها، شامل شبه‌نظامیان کرد و گروه عامل کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در ترکیه نشان دهد تا از درخواست عضویتشان در ناتو حمایت کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.