زمان پیوستن رسمی فنلاند و سوئد به ناتو مشخص شد

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز پنجشنبه اعلام کرد که سوئد و فنلاند روز سه شنبه ۵ جولای (۱۴ تیر) پروتکل الحاق به ائتلاف نظامی ناتو را امضا خواهند کرد تا رسماً به این اتحاد بپیوندند.

پروتکل الحاق به ناتو باید پس از آن توسط پارلمان های هر ۳۰ کشور عضو این ائتلاف نظامی تصویب شود تا به هر دو کشور مذکور اجازه دهد بخشی از ناتو شده و از بند دفاع جمعی این اتحاد بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه رؤسای جمهور دو کشور فنلاند و سوئد در روند عضویت شرکت خواهند کرد گفت که این تصمیم قبلاً توسط رهبران ناتو در نشست روز گذشته سران کشورهای عضو، اتخاذ شده است.

استولتنبرگ همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت که جهان به نحوی خطرناک و غیر قابل پیش بینی شده است که عملیات نظامی در مقیاس بزرگ در اروپا که از زمان جنگ جهانی دوم به بعد دیده نشده است، در آن در جریان است.

وی ادامه داد: در عین حال، ما همچنین می دانیم که این مسئله می تواند بدتر هم شود چرا که اگر این درگیری به یک جنگ تمام عیار بین روسیه و ناتو تبدیل شود، ما شاهد رنج، آسیب، مرگ و ویرانی در مقیاسی بسیار بسیار بدتر از آنچه امروز در اوکراین می بینیم، خواهیم بود.

استولتنبرگ ادامه داد: ناتو حضور خود در شرق اروپا را با استقرار بیش از ۴۰ هزار نظامی افزایش داده است تا هر گونه فضا را برای اشتباه محاسباتی یا سوء تفاهم در مسکو در مورد آمادگی این ائتلاف برای محافظت از هر وجب از خاک ناتو از بین ببرد.

فنلاند و سوئد روز سه شنبه رسما به ناتو ملحق می شوند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.