ممنوعیت ثبت‌نام دختران افغان در کنکور ۱۴۰۲

 کابل تایمز گزارش داد، وزارت آموزش عالی دولت موقت طالبان امروز شنبه با ارسال نامه‌ ای خطاب به دانشگاه‌ ها و موسسات تحصیلات عالی خصوصی در افغانستان، ثبت‌ نام دختران در آزمون کنکور سال ۱۴۰۲ را ممنوع اعلام کرد.

بر اساس دستور العمل وزارت آموزش عالی دولت موقت طالبان، این نهاد در نامه‌ ای به دانشگاه‌ ها و موسسات تحصیلات عالی خصوصی افغانستان دستور داده که دانشجویان دختر جذب نکنند.

در نامه وزارت آموزش عالی طالبان همچنین آمده است که دانشگاه‌ ها و موسسات تحصیلی خصوصی مکلف هستند تا ۵ روز پیش از برگزاری آزمون کنکور، این وزارت و اداره ملی امتحانات را در جریان بگذارند تا هیأت مشترکی برای نظارت از روند آزمون کنکور توظیف شود.

سراج‌ الدین حقانی وزیر کشور دولت موقت طالبان در افغانستان در روزهای پیش با مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه دیدار و رایزنی کرد.

وزیر کشور دولت موقت طالبان در افغانستان در این دیدار گفت که محرومیت آموزش و کار زنان دایمی نیست، بلکه در نظام آموزشی طالبان تفاوت دیدگاه‌ ها است که آن هم حل و فصل خواهد شد.

در این دیدار معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه نیز بر کار و آموزش زنان تأکید کرد.

مارتین گریفیتس در این دیدار افزود: ما باید عملکردهای یکدیگر را بیش از پیش مورد انتقاد قرار ندهیم، زیرا انتقادات بیش از حد راه‌ های تفاهم را خواهد بست؛ اما باید هر چه زودتر مشکل آموزش زنان برطرف شود.

این مقام ارشد طالبان تاکید کرد که افغانستان نزدیک به نیم قرن را در جنگ سپری کرده و تعلیم و تحصیل نیاز اساسی جامعه‌ این کشور است.

گفتنی است که عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد دولت موقت طالبان ۲۴ دسامبر اعلام کرد که استخدام زنان در سازمان‌های محلی و بین المللی مردم نهاد در افغانستان تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است.

وزارت تحصیلات عالی طالبان نیز ۲۰ دسامبر طی نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان دستور داد که زنان این کشور «تا اطلاع ثانوی» حق ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را نخواهند داشت.

پس از این رویداد، هماهنگ‌ کننده کمک‌ های بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد: در صورت ممنوعیت اشتغال زنان افغان، دست افغانستان از کمک‌های سازمان ملل کوتاه خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.