از واکنش آمریکا به حمله به سفارت آذربایجان تا ترور رهبر داعش

«کشته شدن نه نفر در اثر تیراندازی در یک کنیسه اسراییلی»،  «عدم احیای برجام در آینده نزدیک»، «ترور رهبر داعش در سومالی»، «انتشار ویدیوی ضرب و جرح تایر نیکولز»، «واکنش ایالات متحده به حمله به سفارت آذربایجان» و «ادعای واشنگتن پیرامون بازداشت سه نفر مرتبط با طرح ترور یک روزنامه‌نگار» مهم‌ترین سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

کشته شدن نه نفر در اثر تیراندازی در یک کنیسه اسراییلی  

در پی حمله به یک کنیسه یهودیان در مناطق اشغال شده بیت‌المقدس، دستکم نه نفر کشته و ۱۰ نفر مجروح شده‌اند. این حمله یک روز بعد از آن صورت گرفت که در جریان یورش نیروهای اسرائیلی در شهر جنین در مناطق اشغال شده، ۹ فلسطینی کشته شدند. حمله روز پنج‌شنبه اسرائیلی‌ها به جنین یکی از مرگ‌بارترین حملات آنها در این شهر در سال‌های اخیر بوده است. 

در غزه، حازم قاسم سخنگوی حماس به رویترز گفت: «این عملیات، پاسخی است به جنایات اشغالگران در جنین و پاسخی طبیعی به اقدامات جنایتکارانه اشغالگران.» سازمان جهاد اسلامی نیز از این حمله استقبال کرد و آن را ستود.

انتشار ویدیوی ضرب و جرح تایر نیکولز

پس از آن که ۵ مامور پلیس ممفیس به علت ضرب و جرح شدید منجر به مرگ یک مرد جوان به نام تایر نیکولز در شهر ممفیس از کار برکنار و سپس رسما به قتل متهم شدند، پلیس این شهر آمریکا عصر جمعه برای نخستین‌بار ویدیوهای ضبط شده از طریق دوربین‌های شهری و پلیس را به طور عمومی منتشر کرد.

تایر نیکولز، ۲۹ ساله که یک سیاه‌پوست آمریکایی بود، روز دهم ژانویه بر اثر شدت جراحات در بیمارستان درگذشت. او سه روز پیش از مرگ - هفتم ژانویه - در حین رانندگی توسط ۵ مامور پلیس، که همگی آنها هم سیاه‌پوست‌اند، به اتهام «بدراندن خودرو» متوقف شد و ساعتی بعد بر اثر شدت جراحات راهی بیمارستان شد.مرگ او در دو هفته گذشته موجب شکل‌گیری موج جدیدی از اعتراضات به خشونت پلیس در شهر ممفیس ایالت تنسی و دیگر نقاط آمریکا شده و اکنون با انتشار ویدیو چگونگی این رویداد، انتظار می‌رود این اعتراضات به اوج برسد.

واکنش ایالات متحده به حمله به سفارت آذربایجان

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای، حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است که ایالات متحده آمریکا درخواست الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان را برای انجام تحقیقات فوری در مورد این «خشونت غیرقابل قبول» تکرار می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا ضمن ابراز همدردی با خانواده‌ها و عزیزان قربانیان و مجروحان این حادثه، هرگونه حمله به دیپلمات‌ها یا مراکز دیپلماتیک در هر نقطه دنیا را «غیر قابل قبول» خوانده است. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ خود خطاب به دولت ایران مسئولیتش در قبال روابط دیپلماتیک کنوانسیون وین و حفاظت از دیپلمات‌های خارجی را یادآوری می‌کند.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در کنفرانس خبری روز جمعه خود گفت: «ایالات متحده هر گونه خشونت را محکوم می‌کند و از مقامات ایرانی می‌خواهد مسئولان حمله به سفارتخانه جمهوری آذربایجان در تهران را مورد بازخواست قرار دهند.» ودانت پاتل با تاکید بر مسئولیت دولت ایران در مورد حفاظت از دیپلمات‌های خارجی براساس کنوانسیون ژنو ادعا کرد: «فعالیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه و جهان عمیقاً بی‌ثبات‌کننده است بنابراین ایالات متحده، با هماهنگی متحدان و شرکای خود در سراسر جهان به اقدامات خود برای پاسخگو کردن ایران ادامه خواهد داد.»

عدم احیای برجام در آینده نزدیک  

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت دولت بایدن انتظار پیشرفت در مذاکرات برجام در آینده نزدیک را ندارد. او ادعا کرد: «رئیس‌جمهور همواره گفته که روش دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را ترجیح می‌دهد. لازم است ما اطمینان حاصل کنیم که در صورتی که شرایط ایجاب کند منابع، توانمندی‌ها و آمادگی لازم برای رسیدن به این هدف را از طریق روش‌های دیگر داریم».

ترور رهبر داعش در سومالی

مقامات آمریکایی می‌گویند بلال السودانی، از رهبران گروه دولت اسلامی، داعش و ۱۰ نفر از نفراتش در حمله نیروهای آمریکایی در شمال سومالی کشته شده‌اند.لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفته است که «السودانی مسئولیت تقویت حضور رو به افزایش داعش در آفریقا را برعهده داشت». به گفته او، به نظر می‌رسد که مسئولیت دیگر این عضو داعش تامین مالی فعالیت‌های گروه در سطح جهانی بوده است.

منابع دولتی آمریکا جزئیات بیشتری در مورد این عملیات فاش نکرده‌اند اما به نوشته نشریه نیویورک تایمز، نظامیان آمریکایی با هلی‌کوپتر به شمال سودان اعزام شدند و السودانی و نفراتش در درگیری با آنان کشته شدند.

ادعای واشنگتن پیرامون بازداشت سه نفر مرتبط با طرح ترور یک روزنامه‌نگار

بنا بر گزارش تسنیم، منابع رسانه‌ای به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی تلاش سه نفر در نیویورک برای ترور یک روزنامه‌نگار ایرانی‌تبار شدند. مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده مدعی شده این سه فرد که مرتبط با ایران بوده و در نیویورک بازداشت شدند.

بنابر این گزارش رویترز، مریک گارلند گفته فردی که هدف توطئه ترور بوده یک شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار است اما نام او را فاش نکرده است. وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای رافت امیروف، پولاد عمروف و خالد مهدی‌اف را سه فرد بازداشت شده معرفی  و آن‌ها به همکاری با جمهوری اسلامی متهم کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.