هشدار ترکیه به سوئد و فنلاند/ حمله تند شاهین روس به نخست وزیر ژاپن

«حمله تند شاهین روس به نخست وزیر ژاپن»، «تجمع در تونس در اعتراض به حلق آویز کردن دموکراسی»، «هشدار ترکیه به سوئد و فنلاند»، «موج تازه حمله های موشکی روسیه به شهرهای اوکراین»، «سیستم های پیشرفته اسرائیلی در راه اوکراین»، «خط و نشان ایروان برای باکو» و«دادستان کل ایران در لیست تحریم های بریتانیا» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

پشت پرده تغییر فرمانده جنگ روس ها/ زنگ خطر برای واگنرها به صدا درآمد

حمله تند شاهین روس به نخست وزیر ژاپن

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن را به دلیل اطاعت شرم آور از ایالات متحده به چالش کشید و او را خدمتکار آمریکایی ها خواند و از او خواست خودش را خلاص کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، این آخرین سلسله از اظهارات تکان دهنده و تحریک آمیز مدودف بود؛ چهره ای که زمانی به عنوان یک اصلاح طلب متمایل به غرب شناخته می شد اما پس از حمله روسیه به اوکراین، خود را به عنوان شاهینی بزرگ خواند. مدودف در واکنش به دیدار بایدن و کیشیدا و بیانیه مشترکی که دو رهبر صادر کردند؛ نخست وزیر ژاپن را عامل آمریکایی قلمداد کرد و تاکید داشت که کیشیدا به نام و خاطره هزاران نفر از قربانی های بمباران هیروشیما و ناکازاکی خیانت کرده است. مدودف که سابقه ریاست را هم داشته است تاکید کرد که رئیس دولت ژاپن بر مبنای توهمات  تحقیر آمیزش درباره روسیه یاوه گفته است. او در ادامه افزود، برای کیشیدا اهمیتی ندارد که آمریکا تنها کشور است که از سلاح هسته ای استفاده کرده آن هم علیه این بازیگر.

تجمع در تونس در اعتراض به حلق آویز کردن دموکراسی

هزاران معترض تونشی علیه قیس سعید، رئیس جمهوری تونس که با توسل به کودتا قدرت را از آن خود کرده، تظاهرات اعتراض آمیز برگزار کرده و خواستار کناره گیری اش از قدرت شدند. این تظاهرات به مناسبت سالگرد انقلاب 2011 تونس برگزار شد. به نوشته خبرگزاری رویترز، هزاران معترض در خیابان مرکزی حبیب بورقبیه، محل سنتی برگزاری اعتراض ها جمع شدند و پرچم های تونس را به اهتراز درآوردند و همزمان خواهان سقوط رژیم شدند. پلیس و نیروهای امنیتی نیز بیرون ساختمان وزارت کشور با تجهیزات نظامی چون آب پاش برای متفرق کردن معترضان به حالت آماده باش درآمده بودند.یکی از معترضان باور داشت که کشورش خطرناک ترین بخش تاریخ را می گذراند. به گفته او سعید دموکراسی را حلق آویز کرد و اقتصاد این کشور را در آستانه سقوط قرار داد. گفته می شود که اعتراض های تونس توسط احزاب مختلف سیاسی و سازمان های مدنی مختلف سازماندهی شده بود.

هشدار ترکیه به سوئد و فنلاند؛ زمان برای عضویت در ناتو رو به پایان است

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز شنبه گفت که زمان تصویب پیشنهادهای سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو در حال به پایان رسیدن است. ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان گفت که تصویب پیشنهاد این کشورها از سوی ترکیه به سرعت عمل استکهلم برای تحقق وعده هایش در حوزه تروریسم و توافق هایش با آنکارا مرتبط است. کالین در ادامه تاکید کرد که استکهلم به اجرای توافقی که سال گذشته در مادرید امضا شده، متعهد است با این همه به شش ماه زمان نیاز دارد تا قوانین جدیدی بنویسد تا سیستم قضایی اش اجازه ارائه تعاریف تازه از تروریسم را بدهد.کالین گفت که دولت سوئد باید پیام روشنی برای سازمان های به گفته او تروریستی بفرستد مبنی بر این که این کشور دیگر مامن آنها نیست.سوئد و فنلاند، سال گذشته توافقنامه ای را با ترکیه امضا کردند که هدف از آن غلبه بر مخالفت های آنکارا با عضویتشان در ناتو بود. در این میان ترکیه ابتدا مخالفت کرد و بعد عضویت این دو کشور را به اجرایی شدن شرایط تعریف شده توسط آنکارا منوط کرد.

موج تازه حمله های موشکی روسیه به شهرهای اوکراین

روسیه دو موج حمله های موشکی را علیه اوکراین کلید زد و همزمان زیرساخت های حیاتی در کی یف و خارکف در شرق را هدف قرار داد. به نوشته خبرگزاری رویترز، مقام های میکولایف، شهر غربی واقع در لویو و بندر اودسا در دریای سیاه گفتند که پدافند هوای در تلاش برای رهگیری موشک ها بوده است. رسانه های اوکراینی نیز اعلام کردند که صدای انفجار در منطقه مرکزی وینیتسا شنیده شد. مسکو از اکتبر زیرساخت های انرژی اوکراین را با موشک ها و پهپادهایش هدف قرار داده است؛ حملاتی که موجب خاموشی گسترده و اختلال در سیستم گرماشی این کشور شده است.به گفته مقام های اوکراین هنوز میزان تلفات و خسارات تحمیل شده به واسطه موج حملات روس ها مشخص نیست.

سیستم های پیشرفته اسرائیلی در راه اوکراین

 سفیر اوکراین در تل آویو اعلام کرد، اسرائیل در آینده ای نزدیک سیستم های هشدار دهنده پیشرفته در برابر پهپاد و موشک را در اختیار اوکراین قرار می دهد.اوگنی کورنیچوک، سفیر اوکراین در تل‌آویو در اظهاراتی مطبوعاتی که روزنامه اورشلیم پست آن را منتشر کرد، گفت، اقدامات برای ارسال سیستم های هشدار دهنده پیشرفته اسرائیلی در برابر پهپاد و موشک به اوکراین در حال انجام است.او از اسرائیل ی خواست از اوکراین در دفاع در برابر روسیه، همکاری بیشتری داشته باشد.سفیر اوکراین با بیان اینکه اسرائیل  تمایل دارد از بحث در مورد کمک‌های نظامی و فناوری خود به کشورهای خارجی خودداری کند، افزود، پروژه‌های زیادی وجود دارد که اجازه اظهارنظر عمومی درباره آنها وجود ندارد.

خط و نشان ایروان برای باکو

وزیر امور خارجه ارمنستان در نشست مجازی صدای جهان جنوب از کشورهای گروه 20 خواست تا با اعمال فشار بر جمهوری آذربایجان، این کشور را مجبور کنند تا کریدور لاچین را باز کند.به نوشته خبرگزاری تاس، آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان گفت: اقدامات در جریان تحریک آمیز و تهاجمی جمهوری آذربایجان نشان می‌دهد که فقدان مکانیسم‌های مسئولیت پذیری مناسب تنها این کشور را ترغیب می‌کند تا تصمیم و تمایل جامعه بین‌الملل برای انجام اقدام درست را زیر سوال ببرد.او ادامه داد: در حال حاضر، شرکای ما در جامعه بین‌الملل شامل اعضای گروه 20  باید بر جمهوری آذربایجان فشار بیاورند تا این کشور به محاصره غیرانسانی ساکنان قره باغ پایان دهد و بر سر میز مذاکره برگردد.

دادستان کل ایران در لیست تحریم های بریتانیا

خبرگزاری مهر: وزیر خارجه انگلیس در واکنشی به اعدام علیرضا اکبری اعلام کرد که لندن دادستان کل ایران را تحریم کرده است.جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس و در واکنشی به اعدام علیرضا اکبری که به اتهام افساد فی‌ الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی ایران بامداد امروز به دار مجازات آویخته شد، از تحریم تهران خبر داد.در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه انگلیس در این خصوص آمده است که لندن دادستان کل ایران را تحریم کرده است.همزمان نیز ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس با اشاره به اعدام علیرضا اکبری که به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی ایران به دار مجازات آویخته شد، گفت که از این خبر «شوکه» شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.