ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، با ارائه برخی جزئیات این توافق گفت: «فنلاند و سوئد به‌عنوان متحدان ناتو متعهد می‌شوند که به‌طور کامل از ترکیه در برابر تهدیدات علیه امنیت ملی این کشور حمایت کنند. این امر شامل اصلاح بیشتر قوانین داخلی این دو کشور و سرکوب فعالیت‌های پ.‌ک.‌ک (حزب کارگران کردستان) می‌شود که به دنبال ایجاد یک کشور مستقل کردی در داخل مرزهای ترکیه است.» اردوغان در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد حمایت طولانی مدت سوئد از پ.‌ک.‌ک، مانع عضویت این دو کشور شمال اروپا در ناتو شد. این حزب بارها به اهداف غیرنظامی در ترکیه حمله و غیرنظامیان را کشته است. پ.‌ک.‌ک در ترکیه غیرقانونی است و از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا هم به‌عنوان یک سازمان تروریستی معرفی شده است.

اما در یادداشت تفاهم و توافق استرداد هیچ یک از آن ۴۵ نفری که اردوغان خواستار استرداد آنها به ترکیه برای محاکمه به اتهام تروریسم شده، مشخص نشده است. سوئد پیش از این قوانین سختگیرانه‌تری را علیه تروریسم تصویب کرده که از اول ژوئیه اجرایی می‌شود. فنلاند و سوئد هر دو سال‌ها از نظر نظامی «غیرمتعهد» بودند، اما پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، تصمیم گرفتند برای پیوستن به ائتلاف ناتو درخواست دهند. با حمله روسیه به یک همسایه، این دو کشور احساس آسیب‌پذیری می‌کردند، هرچند سوئد، با سنت طولانی بی‌طرفی، مرددتر به نظر می‌رسید. رئیس‌جمهور روسیه به هر دو کشور در مورد پیوستن به ناتو هشدار داد، اما تهدیدهای او نتیجه معکوس داشت.

یک مقام آمریکایی گفت که رئیس‌جمهور آمریکا با همتای ترک خود تماس گرفت و از او خواست از اجلاس سران استفاده کند و با مذاکره به توافقی بر سر عضویت این دو کشور در ناتو دست یابند. این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، افزود: توافق بین ترکیه و این دو کشور شمال اروپا شامل یکسری مصالحه از سوی دو طرف است، از جمله حمایت ترکیه از عضویت فنلاند و سوئد و در مقابل، تلاش این دو کشور برای برداشتن تحریم تسلیحاتی ترکیه و اخراج گروه‌هایی که از نظر ترکیه تروریست تلقی می‌شوند. از آنجا‌ که هر دو کشور شرکای ناتو هستند و با متحدان ناتو تمرین نظامی کرده‌اند، انتظار می‌رود گفت‌وگوها برای عضویت عادی باشد و مانع چندانی در مسیر نباشد.

الجزیره نیز در گزارش ۲۸ ژوئن در همین رابطه نوشت، در آستانه اجلاس سالانه ناتو، رئیس این ائتلاف دفاعی غربی از کشورهای عضو خواست تا هزینه‌های نظامی خود را در دنیایی که به‌طور فزاینده‌ای «غیرقابل پیش‌بینی» و «خطرناک» می‌شود، افزایش دهند. رئیس این ائتلاف دفاعی گفت: حمله روسیه به اوکراین جرقه یک «تغییر اساسی» در رویکرد دفاعی ناتو را به‌وجود آورده است. به نوشته الجزیره، جنگ روسیه با نزدیک‌ترین همسایه‌اش، سوئد و فنلاند را وادار کرد که وضعیت طولانی‌مدت «غیرتعهد»ی خود را کنار بگذارند و برای پیوستن به این بلوک نظامی درخواست دهند. در کنار استقبال از اعضای جدید، اعضای ناتو در این اجلاس همچنین موافقت کردند که توانمندی نیروهای واکنش سریع خود را نزدیک به هشت برابر افزایش دهند؛ یعنی از ۴۰ هزار نفر به ۳۰۰ هزار نفر.

این نیروهای جدید در کشورهای خود مستقر خواهند شد، اما به سرعت می‌توانند در کشورهای خاصی در جناح شرقی ناتو با روسیه مستقر شوند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که نشست‌ سران در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، نقشه‌ای را برای ائتلاف «در دنیای خطرناک‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر» ترسیم می‌کند.