تحریم برخی مقامات عالی‌رتبه انگلیس

روسیه در واکنش به اقدامات ضدروسی انگلیس، شماری از مقامات این کشور ازجمله وزیر خارجه و رئیس ستاد کل ارتش انگلیس را به لیست تحریمی خود اضافه کرد.

ادعای اردوغان درباره برد موشک‌های ترکیه

روسیه روز شنبه در واکنش به تحریم‌های انگلیس علیه این کشور و فعالیت‌های «ضد روسی» لندن، ۳۶ نفر از جمله «جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس را تحریم کرد.

به گزارش منابع خبری، «ماریا زاخارووا»  سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که تحریم‌های دیگری علیه اعضای کابینه بانگلیس، نمایندگان نهادهای امنیتی انگلیس اعمال شده است.

زاخاروا گفت «با توجه به ادامه روند ضد روسی دولت انگلیس در ژانویه ۲۰۲۳، تصمیم گرفته شد تا تعدادی از اعضای کابینه ، نمایندگان نهادهای امنیتی و روزنامه‌نگاران نیز در فهرست سیاه روسیه قرار گیرند.»

این گزارش حاکیست، «پاتریک ساندرز» رئیس ستاد کل ارتش انگلیس نیز در فهرست تحریم شدگان قرار دارد.

«ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس در تماس تلفنی شنبه با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اشاره کرد که انگلیس تعدادی از تانک‌های  خود را به همراه پشتیبانی توپخانه‌ای بیشتر به اوکراین ارسال خواهد کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که  انگلیس با اوکراین درباره ارائه تانک‌های «چلنجر- ۲» در حال مذاکره بوده است. 

دفتر سوناک بعد از آن که متحدان لندن، آلمان، فرانسه و ایالات متحده هفته گذشته گفته بودند خودروهای زرهی در اختیار اوکراین قرار می‌دهند، اعلام کرد لندن حمایت نظامی خود از کی‌یف را با آن‌ها هماهنگ خواهد کرد. این در حالی است که روسیه بارها به غرب در زمینه ارسال سلاح به  اوکراین هشدار داده است. 

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

روسیه اوایل مهر با برگزاری همه‌پرسی، چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون در اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد. پیش از آن هم روسیه شبه‌جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ با برگزاری همه‌پرسی از اوکراین جدا و به خاک خود ضمیمه کرده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.