آمریکا: راه‌هایی برای برقراری ارتباط با ایران داریم

 یک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه اسرائیل هیوم تصریح کرد که دولت بایدن چندین روش ارتباطی غیر رسمی با ایران را برای طرح مسائل متعدد بین دو کشور حفظ کرده است اما این موضوع را رد کرد که بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران در راس دستور کار قرار دارد.

وی در این باره گفت: ما راه‌هایی برای برقراری ارتباط با ایران در مورد مسائل نگران‌کننده مانند موضوع آزادی شهروندان آمریکایی که در ایران بازداشت شده‌اند، داریم اما قصد نداریم جزئیات آنها را بیان کنیم.

این سخنگو اما در ادامه تاکید کرد که در این مرحله بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران مهم نیست.

وی با تکرار ادعای حمایت واشنگتن از مردم کشورمان افزود: این توافق اکنون در مرکز توجه ما نیست. ما از ماه سپتامبر روی دفاع از آزادی‌های اساسی مردم ایران و علیه مشارکت نظامی عمیق ایران با روسیه و جنگ در اوکراین تمرکز کرده‌ایم.

با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هفته گذشته در اولین جلسه کابینه سیاسی-امنیتی خود گفت که بازگشت به توافق هسته‌ای اولیه باوجود به بن بست رسیدن مذاکرات و ناآرامی‌های اخیر در ایران کاملاً ممکن است.

 آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز اخیرا در گفت‌وگو با الی کوهن، وزیر خارجه جدید رژیم صهیونیستی گفت که توافق هسته‌ای در این مرحله قابل اجرا نیست.

به گزارش ایسنا، مقامات آمریکایی علی‌رغم ادعاهای مکرر این کشور مبنی بر تلاش واشنگتن برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اکنون اذعان می‌کنند که روی احیای این توافق متمرکز نیستند و برجام چندین ماه است که در دستور کار دولت قرار ندارد.

اما مذاکرات ایران و سایر طرف‌های برجام برای رفع تحریم‌های ایران و بازگشت آمریکا به این توافق از چند ماه پیش تاکنون به دلیل زیاده‌خواهی و کارشکنی طرف آمریکایی و قصور اروپایی‌ها برای پیشبرد مذاکرات و رفع موانع متوقف شده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارند که آماده بازگشت و از سرگیری مذاکرات هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.