خبر امیرعبداللهیان از پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی تا سپردن عاملان ترور شهید سلیمانی به دست عدالت تلاش خواهد کرد.

اعتراف رسانه آمریکایی به موفقیت سامانه‌های دفاع موشکی ایران

حسین امیرعبداللهیان طی سخنانی در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت سردار سلیمانی که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در خصوص پرونده ترور سردار سلیمانی از ابعاد حقوقی و بین‌المللی گفت: در آغاز به کار دولت سیزدهم یکی از دیپلمات‌های مسلط در امور حقوقی و بین‌المللی مسئول پیگیری پرونده شد، همچنین کمیته ویژه‌ای در وزارت امور خارجه با همکاری قوه قضائیه، بخش حقوقی سپاه پاسداران، همچنین نیروی قدس و همچنین سایر دستگاه‌ها در داخل کشور تشکیل شد.

وی تصریح کرد: آقای کدخدایی که از افراد مشهور و کاربلد حقوقی هستند مسئول پیگیری پرونده حقوقی و بین‌المللی ترور سردار سلیمانی در وازرت خارجه شدند که توانستند اقدامات موثری را انجام دهند. همچنین به دنبال این موضوع توانستیم ابعاد حقوقی و بین‌المللی را در مسیر دیپلماسی توسط کارگروه ویژه سرعت بخشیم.

امیر عبداللهیان ادامه داد: علاوه بر اقداماتی که در گذشته انجام شده بود اقدامات دیگری هم انجام شد و از طریق سفارت سوییس در تهران به عنوان دفتر حافظ منافع آمریکا برخی از اقدامات حقوقی انجام شده را به اطلاع طرف آمریکایی رساندیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: برای به دست عدالت سپردن همه عاملان این ترور آمریکایی دستگاه دیپلماسی لحظه‌ای از انجام وظایف خود کوتاهی نخواهد کرد و تا به دست عدالت سپردن این تروریست‌های آمریکایی مسئول در ترور سردار سلیمانی پیگیری‌ها تداوم خواهیم داد.

وی به همکاری طرف ایرانی با دولت عراق در این پرونده هم اشاره کرد و افزود: میان دستگاه قضایی دو کشور در این زمینه همکاری وجود دارد. تا کنون سه دور مذاکره فنی و دقیق انجام شده و دور چهارم این مذاکرات هفته آینده به میزبانی ایران در تهران انجام می‌شود.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: همه مستندات لازم برای ارائه در مسیر پیگیری قضایی و بین‌المللی انجام شده و در این دور نشست نهایی خواهد شد. ضمن اینکه آخرین مستنداتی که نیاز داشتیم پذیرش و اعلام رسمی دولت عراق مبنی بر اینکه سردار سلیمانی مهمان رسمی آن کشور بوده‌اند.

وزیر امور خارجه یادآور شد: با اینکه نخست وزیر وقت عراق آقای عادل عبدالمهدی در همان ساعات اولیه ترور سردار سلیمانی بر این موضوع صحه گذاشت اما در مسیر تبادل اسناد رسمی برای استفاده از این مستند در مجامع حقوقی و بین‌المللی ما نیازمند مستندسازی دقیق مشترک با طرف عراقی در این موضوع بودیم.

امیر عبداللهیان در ادامه سخنان خود به ویژگی‌های شخصیتی سردار سلیمانی پرداخت و گفت: یکی از مهمترین ابعاد شخصیتی ایشان بعد نظامی است. سردار سلیمانی از منظر کار تخصصی ویژگی‌های زیادی داشت. در جریان گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در عراق که به درخواست طرف عراقی و برای کمک به وضعیت عراق در سال ۸۶ انجام می‌شد در آن زمان برای یک ساعت گفت‌وگوی سه جانبه ایران، عراق و آمریکا سردارسلیمانی به عنوان مسئول وقت این پرونده گاهی تا ۴۰ ساعت زمان می‌گذاشت و همه جزئیات را بررسی می‌کرد تا هیچ سوالی بدون پاسخ نماند.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه تامین حداکثری امنیت ملی ایران و امنیت منطقه افق بلندمدت نگاه سردار سلیمانی بود، به بیان خاطراتی از دیدارهای خود با وی پرداخت.

وی در پایان ضمن گرامیداشت خاطره شهدای مدافع حرم و امنیت کشور به ویژه کسانی که در ماه‌های اخیر در نتیجه اعتراضات و مداخلات خارجی و آسیب‌هایی که دشمن بر آن دامن زد به شهادت رسیدند، اظهار داشت: امنیت امروز خود را مدیون این عزیزان هستیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.