اولین سفیر جمهوری آذربایجان در تل آویو معرفی شد

جمهوری آذربایجان اولین سفیر خود در رژیم صهیونستی را معرفی کرد و قرار است به زودی سفارت باکو در تل آویو افتتاح شود.

وبسایت عرب۴۸ در این باره نوشت که «مختار ممدوف» پیش از این مسئول پیشبرد طرح‌های مشترک با رژیم صهیونیستی در حوزه آموزش و فناوری بود. باکو و تل آویو از سال ۱۹۹۲ روابط خود را آغاز کرده‌اند و این اولین باری است که جمهوری آذربایجان قصد توسعه روابط دو جانبه را در عالی‌ترین سطح یعنی تبادل سفرا دارد.

در این راستا «فاریز رضایف» معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان که روز چهارشنبه گذشته عازم تل آویو شده بود، در حالی رایزنی با مقامات صهیونیستی در خصوص افتتاح سفارتخانه در فلسطین اشغالی است. گفته می‌شود که ساخت ساختمان سفارتخانه از چند ماه پیش آغاز شده و در مراحل پایانی به سر می‌برد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای مدعی شد که در جریان دیدارهای این مقام جمهوری آذربایجان با مقامات صهیونیستی، مسأله «تهدید ایران» مورد بررسی طرفین قرار گرفته است.

پارلمان جمهوری آذربایجان در ۲۷ آبان ماه با افتتاح سفارت در تل آویو موافقت و الهام علی‌اف نیز آن را تأیید کرد و «یائیر لاپید» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی نیز با استقبال از این تصمیم پارلمان باکو، گفته بود جمهوری آذربایجان «شریک مهم» این رژیم و یکی از بزرگترین مکان‌های استقرار یهودیان در کشورهای مسلمان است.

در تیر ماه امسال بود که «رشاد نبی‌اف» وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل آذربایجان طی سفر کاری به فلسطین اشغالی، توافقنامه‌هایی در حوزه امنیت سایبری، ترابری هوایی و تسهیل حضور صهیونیست‌ها در جمهوری آذربایجان امضا کرد.

بعد از آن در مهر ماه امسال، رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که این رژیم به بهانه کمک به یهودیان مقیم روسیه و انتقال آن‌ها به خارج از این کشور، اردوگاه‌های موقت آوارگان در جمهوری آذربایجان برقرار می‌کند و برای این کار ۲۵ میلیون دلار به دولت باکو می‌دهد.

در ماه آبان نیز «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان با توافقنامه برقراری ارتباطات هوایی باکو با رژیم موقت صهیونیستی موافقت کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.