واکنش‌ به منع تحصیل دختران در افغانستان/ میتوانند مانند دانشجویان خانم ایرانی در دانشگاه های ما تحصیل کنند

حسین حق وردی در رابطه با ادامه تحصیل بانوان افغانستانی در ایران بیان کرد: متاسفانه به اسم اسلام کارهایی انجام می گیرد که هیچ جای دین و اسلام از این بحث ها خبری نیست.

وی با اشاره به حدیث «طَلَبُ العِلمِ فَریضَةٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ» که تحصیل دانش بر هر مرد و زن مسلمانی واجب است، تصریح کرد:‌ دین اسلام برای تحصیل علم هیچ تفاوتی بین زن و مرد قائل نشده و نمی دانم آقایان با چه استناد و استدلالی از کدام شرع صحبت می کنند.

نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: ما در کشور تمام شرایط را برای ادامه تحصیل مهاجران افغانستانی به خصوص برای دختران افغان در دانشگاه هایمان فراهم کرده ایم. در حوزه انتخابیه بنده نیز حدود 200 هزار نفر دانش آموز افغانستانی وجود دارد که مثل تمام دانش آموزان ایرانی تحصیل می کنند و البته به برخی از آنها که خانواده نیازمند هستند از طرف معلمان و مدیریت مدرسه کمک نیز می شود.

حق وردی با بیان اینکه واقعا دردناک است که به نام اسلام جلوی تحصیل و پیشرفت علمی و فرهنگی یک قشری را در کشور افغانستان بگیرند، گفت: به هیچ وجه این کار تصمیم درست و عاقلانه ای نیست و مخالف شرع و حقوق بشر و حقوق زنان است، اما در عجبم از کشورهایی که به بهانه های مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام می کنند، ولی راجع به این اقدامات هیچ واکنشی نشان نداده اند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در رابطه با امکان استفاده از آموزش های مجازی و حضوری برای دانشجویان دختر افغان، عنوان کرد:‌ دانشگاه هایی از کشورمان که امکان تحصیل از راه دور دارند می توانند این دانشجویان را به صورت مجازی بپذیرند تا از تحصیل باز نمانند. در خصوص آموزش حضوری نیز طبق قوانین و قواعدی که وجود دارد و مثلا در کنکور ما شرکت کنند و قبول شوند هیچ منعی برای ادامه تحصیل این بانوان وجود ندارد و می توانند مانند دانشجویان خانم ایرانی در دانشگاه های ما تحصیل کنند.

وی در رابطه با کمک های نهادهای بین المللی برای ادامه تحصیل بانوان افغانستانی گفت: ما که تا به حال در این زمینه اقدامی ندیدیم، اما برخی از کشورها به اسم پناهندگان خوب بهره برداری می کنند، ولی ما بر اساس وظیفه دینی، انسانی و برادر و خواهری خودمان از ارائه تمام خدمات به تمام مهاجران و نه فقط به مهاجران افغان دریغ نکرده ایم.

حق وردی در پایان گفت: نهادهای بین المللی در این زمینه ها اقدامات ایران را نمی‌بینند، اما اگر اتفاق منفی باشد سعی می کنند آن را بزرگنمایی کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.