دولت جدید در هفته‌های اخیر قوانین شریعت را احیا کرده، شلاق‌های عمومی در سراسر کشور انجام داده و یک اعدام در ملأ عام نیز انجام داده است. همه اینها احتمالا سیل کمک‌های بین‌المللی بسیار مورد نیاز افغانستان را تهدید می‌کند؛ کمک‌هایی این کشور را از آستانه قحطی دور نگه داشته است؛ زیرا با یک فروپاشی اقتصادی ویرانگر دست و پنجه نرم می‌کند. خبر روز سه‌شنبه که در نامه‌ وزارت تحصیلات عالی درج شده بود، از سوی سخنگوی این وزارت‌خانه نیز مورد تایید قرار گرفت. حقوق زنانی که تا پیش از به قدرت رسیدن طالبان در حال تثبیت بود، حالا توسط این گروه در حال از بین رفتن است. این ناگوارترین اتفاق برای زنان پس از ترک کشورهای غربی در سال۲۰۲۱ از افغانستان است.

در ماه مارس، دولت جدید وعده‌های خود مبنی بر اجازه دادن به دختران برای تحصیل در دبیرستان‌های دولتی را زیر پا گذاشت و مقامات گفتند که به زمان بیشتری نیاز دارند تا برنامه‌ای برای بازگشایی آنها مطابق با قوانین اسلامی ایجاد کنند. بسیاری از دختران دبیرستانی امیدوار بودند که مدارسشان بازگشایی شود؛ زیرا دانشگاه‌ها همچنان به زنان اجازه شرکت در کلاس‌ها را داده بودند. اما تصمیم روز سه‌شنبه هر گونه امیدی را از بین برد. سکینه سما، ۲۲ساله دانشجوی سال دوم دانشگاه که در استان بلخ در شمال افغانستان در رشته روزنامه‌نگاری تحصیل می‌کند، گفت: «دانشگاه تنها روزنه امید برای من بود؛ اما امروز ما در چنین سیاه‌چاله‌ای گیر کرده‌ایم.»

سما در دولت قبلی تحت حمایت غرب در یک استودیوی عکس و فیلم کار کرده بود. اما زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفتند و زنان را به مشاغلی که عمدتا در زمینه آموزش و مراقبت‌های بهداشتی و خدمت به زنان هموطنان خدمت می‌کردند، محدود کردند، شغل خود را از دست داد. او گفت که ادامه تحصیل تنها لذت او از زمان به‌دست گرفتن قدرت توسط طالبان بوده است. او گفت: «دیگر هیچ امید یا انگیزه‌ای ندارم. اگر دختر بودن گناه است و من دختر به دنیا آمده‌ام، تقصیر من نیست.» فرحناز ۱۹ساله که از ترس طالبان تنها به گفتن نام کوچکش اکتفا کرد، گفت که پس از به‌دست گرفتن قدرت توسط طالبان در سال گذشته، او تقریبا انگیزه خود را برای مطالعه از دست داد؛ زیرا شاهد آن بود که دولت جدید سیل فرامینی را صادر کرد که کاملا مبتنی بر عقب‌نشینی از آزادی‌های زنان بود. ورود دختران به دبیرستان‌ها و حضور زنان در فضاهای عمومی مانند پارک‌ها ممنوع شد.

پلیس اخلاق در خیابان‌ها مجددا ظاهر شده است و زنانی را که برقع یا پوشش مناسب ندارند، تنبیه می‌کند. فرحناز می‌گوید که او و دوستانش امیدوار بودند که حکومت جدید در نهایت به تعهدات اولیه خود برای تعدیل فضا بازگردد و به زنان اجازه دهد جایگاه خود را در جامعه حفظ کنند؛ زیرا مقامات به دنبال تایید بین‌المللی برای حکومت خود بودند. سپس روز سه‌شنبه نامه حافظ ضیاءالله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که در آن به دانشگاه‌های خصوصی و دولتی دستور داده شد تا حضور زنان در کلاس‌های دانشگاه را تا اطلاع ثانوی تعلیق کنند.

هاشمی گفت که این تصمیم در کابینه دولت جدید گرفته شده و به دانشگاه‌ها دستور داده است که پس از اخراج تمامی دانشجویان دختر به این وزارت اطلاع دهند. برای فرحناز و خواهرش - جوانی ۱۸ساله که به‌تازگی در رشته روانشناسی دانشگاه پذیرفته شده بود - این خبر ویرانگر بود. او گفت خواهرش خودش را در اتاقش حبس کرده است و از این خبر بی‌وقفه گریه می‌کند. فرحناز گفت: «الان حتی انگیزه‌ای برای زنده ماندن ندارم.»