ماجرای هر کد ملی یک قبر چیست؟

شهرداری تهران برای پر کردن خزانه خود دست به هرکاری می زند حتی فروش قبور باقی مانده در بهشت زهرا. هرچند که اعلام شده این روند 20 سال است که در بهشت زهرا اجرایی می شود اما از سال 86 پیش فروش قبر در بهشت زهرا ممنوع اعلام شد .

مسئولان بهشت زهرا اعلام کرده اند تا 6 ماه آینده گورستان جدید پایتخت در شرق تهران آماده بهره برداری می شود . مدیرعامل بهشت زهرا به یکی از روزنامه ها گفته قرار است نام این گورستان بهشت رضا باشد . هرچند مسئولیت نامگذاری امکان شهری با شورای شهر تهران است و مشخص نیست این نام را برای آن برگزیده شود یا نه .برخی از اعضای شورای شهر تهران حتی از جزییات مکانی این گورستان هم آگاهی ندارند. آنها منتظرند مطالعات مکان یابی این گورستان به شورای شهر ارسال شود.

گزارش داده‌اند، عده‌ای مزدور، اجیر شده‌اند تا پوششی ناهنجار را در جامعه ترویج کنند

به نظر می آید همزمان با خبر احداث گورستان جدید تلاش برای فروش قبور باقی مانده و کسب درآمد از گورستان تهران هم بیشتر شده باشد . به تازگی روابط عمومی سازمان بهشت زهرا  در اطلاعیه ای اعلام کرده که باتوجه به ضرورت اصلاح شرایط و فرآیندهای موضوع حق واگذاری استفاده از قبور (پیش فروش) در بهشت زهرا و لزوم اتخاذ روش‌های شفاف‌تر در راستای ایجاد عدالت شهروندی، سازمان بهشت زهرا (س) تسهیل و سامان بخشی به موضوع پیش فروش قبور که یکی از اصلی‌ترین خواسته های مردمی است را در دستور کار خود قرار داده است.

طبق شرایط جدید، اولویت حق استفاده از قبور در قطعات قدیمی به افرادی واگذار می‌شود که یکی از بستگان درجه یک متقاضی، در آن قطعات مزار داشته باشد.همچنین برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده در این امر، به هر کدملی صرفا یک پلاک قبر واگذار می‌شود و شرایط انتقال سند قبر به دیگران نیز برداشته شده است.

در پیش فروش قبور، هزینه دوطبقه از سه طبقه پیش فروش شده، در زمان فروش دریافت خواهد شد و هزینه یک طبقه دیگر نیز در آینده با اولین دفن، به نرخ مصوب روز از خانواده متوفی دریافت خواهد شد. 30درصد از ظرفیت قبور خالی قطعات قدیمی بعنوان ذخیره دفن روز، پیش فروش نخواهد شد تا امکان دفن در قطعات قدیمی در آینده نیز برای متقاضیان همچنان وجود داشته باشد.

در اطلاعیه  سازمان بهشت زهرا تاکید شده که  موضوع پیش فروش قبور، بیش از دو دهه است که در بهشت زهرا  انجام می‌شود و نرخ گذاری آن نیز توسط شورای  شهر انجام می شود . این درحالی است که از 18 تیرماه سال 86 پیش فروش قبر در بهشت زهرا ممنوع شد .  

آن زمان محمود رضاییان،مدیرعامل  وقت سازمان بهشت زهرا علام کرده بود با توجه به تکمیل ظرفیت این گورستان طی دو سال آینده پیش‌فروش قبر ممنوع است . رضاییان که سال های زیادی مدیریت بهشت زهرا را برعهده داشت  آن زمان اعلام کرده بودتقاضای شهروندان برای خرید قبل به صورت پیش‌فروش را نمی‌توانیم، پاسخگو باشیم زیرا تا تعیین تکلیف نشدن احداث گورستان‌های جدید پیش فروش قبر برای کلیه افراد ممنوع است.

این ممنوعیت در سال 94 هم در جریان تصویب لایحه ساماندهی بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا یادآوری شده بود  و مهدی چمران تاکید کرده بود  پیش خرید قبر ممنوع است.

همزمان با پیش فروش قبر در بهشت زهرا اخباری غیررسمی از تبدیل فضاهای عمومی مانند مسیرهای عبوری یا سرویس های بهداشتی به فضاهایی برای دفن به منتشر شده است . اخباری که نه از سوی مدیران بهشت زهرا تایید شده و نه تکذیب . منتشر کنندگان خبر عکس هایی از روند ساخت این قبور نیز منتشر کرده اند .

  قیمت قبر دربهشت زهرا چقدر است ؟به گفته مسئولان بهشت زهر در ناحیه یک که شامل قطعه یک تا 112است قیمت هر قبر طبقه ای 25میلیون تومان و سه طبقه 75میلیون تومان است. البته در این ناحیه قبر خالی بسیار محدود است. در قطعات قدیم قبوری که احیا می شود طبقه ای 7میلیون و 800هزار تومان محاسبه می شود. در قطعات جدید یک طبقه رایگان و دو طبقه دیگر مجموعا ۵ میلیون تومان حساب می شود که امکان پرداخت آن به صورت اقساطی تا پایان سال فراهم است.در قطعاتی که تراکم قبور زیاد است حدود 7میلیون تومان برای هر قبر در نظر گرفته شده است. همچنین  قیمت مقبره های رو باز با ظرفیت 30قبر 750میلیون تومان و مقبره های سرپوشیده 50متری حدود یک میلیارد و 200میلیون تومان هزینه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.