رای اپوزیسیون ونزوئلا به برکناری رهبر دولت

اپوزیسیون ونزوئلا با اختلاف بالایی به برکناری خوان گوآیدو از رهبری دولت موقت این کشور رای دادند.

به گزارش یورو نیوز، این رای‌گیری که به راهبرد مورد حمایت واشنگتن در حمایت از گوآیدو برای کنار زدن نیکولاس مادورو از ریاست جمهوری ونزوئلا پایان داد، در راستای برنامه مخالفان دولت مادورو برای تشکیل یک جبهه متحد پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ رخ داد.

واکنش آمریکا به رزمایش مشترک چین و روسیه

این طرح برکناری گوآیدو از سوی سه حزب از چهار حزب اصلی اپوزیسیون ونزوئلا حمایت شد اما حزب "اراده مردمی" به رهبری گوآیدو با آن مخالفت کرد. این طرح پیش از نهایی شدن باید یک مرحله دیگر از مشورت و تصویب را طی کند که برای هفته آینده برنامه‌ریزی شده است.

سه حزب اصلی مخالف یعنی "عدالت اول"، "اقدام دموکراتیک" و "عصر جدید" هفته‌ها در حال تهیه پیش‌نویسی برای طرح ایجاد یک کمیته جهت مدیریت‌ دارایی‌های ونزوئلا در خارج از این کشور به‌ویژه پالایشگاه و شرکت نفتی سیتگو مستقر در آمریکا با مالکیت یک شرکت ونزوئلایی به‌عنوان راهی برای حذف گوایدو هستند.

رهبران این احزاب این پیشنهاد را روز پنجشنبه در یک جلسه مجلس ملی مخالفان ارائه کردند. گوآیدو اما با این هدف این جلسه را تشکیل داد تا زمینه را برای تمدید دوره خدمت خود که پنجم ژانویه منقضی می‌شود، برای یک سال دیگر مهیا کند.

گوآیدو به‌عنوان رئیس مجلس ملی و رئیس جمهور دولت موقت تشکیل شده از سوی مخالفان، پس از پیروزی مجدد نیکولاس مادورو در انتخابات مورد مناقشه مه ۲۰۱۸ در سال 2019 هیات مدیره‌ای برای شرکت سیتگو که یکی از شرکت‌های تابعه شرکت دولتی "پی‌دی‌وی‌اس‌آ" است منصوب کرد.

دولت موقت گوآیدو در حالی که در داخل ونزوئلا تقریبا بر هیچ نهادی کنترل ندارد اما در مقابل به سراغ در کنترل گرفتن یک سری دارایی‌های خارجی ونزوئلا و شماری از سفارتخانه‌ها با کمک کشورهای غربی مخالف با مادورو که گوایدو را پشتیبانی می‌کنند رفته است.

طرح مخالفان دولت ونزوئلا برای کنار گذاشتن گوایدو از ریاست دولت موقت رقیبی که این مخالفان تشکیل داده‌اند، در جلسه روز پنجشنبه که به‌طور مجازی برگزار شد با ۷۲ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و ۹ رای ممتنع به تصویب رسید.

در صورتی که این طرح به تصویب نهایی برسد، قانونگذاران اپوزیسیون پنج نماینده را برای هیات مدیره‌ مسئول ریاست دارایی‌های خارج از کشور انتخاب می‌کنند و ریاست موقت گوآیدو به همراه دولت وی حذف خواهد شد.

گوآیدو از زمانی که در سال ۲۰۱۹ به صورت یکجانبه خود را به‌عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرد، چهره مخالفان خارج نشین ونزوئلا بود اما در پی شکست اپوزیسیون در برکناری مادورو از قدرت، دیگر مورد استقبال قرار نگرفت.

اخیرا مذاکراتی بین نمایندگان مخالفان دولت ونزوئلا و دولت مادورو به میزبانی مکزیک در اوایل ماه جاری میلادی به پایان رسید. در این نشست هر دو طرف قراردادی را برای ایجاد صندوقی تحت مدیریت سازمان ملل برای مبارزه با بحران انسانی در ونزوئلا امضا کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.