چین ۳۹ جنگنده به سمت تایوان اعزام کرد

فشار نظامی چین بر تایوان که آن را قلمرو خاص خود می‌داند، در سال‌های اخیر شدت یافته و ارتش آزادی‌بخش خلق حزب کمونیست چین تقریبا هر روز هواپیماها یا کشتی‌هایی را به سمت این جزیره فرستاده است.

به گفته وزارت دفاع ملی تایوان، بین ساعت ۶ صبح چهارشنبه تا ۶ صبح روز پنجشنبه، ۳۰ هواپیمای چینی از میانه تنگه تایوان که مرز غیر رسمی به شمار می‌رود و دو طرف به صورت ضمنی آن را پذیرفته‌اند، عبور کردند.

طبق نمودار الگوهای پرواز که تایوان ارائه کرده، این هواپیماها به سمت جنوب غربی این جزیره پرواز کردند و پیش از بازگشت، به سمت جنوب شرقی حرکت کردند. در میان این هواپیماها، ۲۱ جت جنگنده J-۱۶ ، ۴ بمب‌افکن H-۶ و دو هواپیمای هشدار اولیه قرار داشتند.

تایوان می‌گوید که این حرکت چینی‌ها را از طریق سیستم‌های موشکی مستقر در زمین و همچنین کشتی‌های نیروی دریایی خودش نظارت می‌کند.

تنش میان چین و تایوان از ماه اوت که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره خودگردان آمده و پس از آن چینی‌ها دست به برگزاری مانورهای نظامی گسترده‌ای در اطراف آن زدند، شدت گرفته است. پکن سفر مقامات دولت‌های خارجی به این جزیره را تلاشی به عنوان به رسمیت شناختن دوفاکتوی این جزیره به عنوان سرزمینی مستقل می‌داند و آن را چالشی برای ادعای حاکمیتی خودش در نظر می‌گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.