علت بیشتر شدن خطر حمله قلبی در ماه آذر چیست؟

آخرین ماه پاییز و رسیدن به روزهای سرد سال برای بسیاری از مردم جهان تفاوتی با سایر روزهای تقویم ندارد، اما پژوهشگران توصیه می کنند در این ماه بیشترمراقب سلامت قلب خود باشید.

مطالعات محققین نشان می دهد، میزان حملات قلبی در آذر ماه به نسبت سایر روزهای سال به مراتب افزایش پیدا می کند. به گفته دکتر دونالد لوید جونز، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن فاینبرگ در شیکاگو و متخصص قلب و عروق، بنا به دلایل متعددی از جمله استرس، هوای سرد یا ترک عادات خوب از نظر خوردن، خوابیدن و آشامیدن، نرخ حمله قلبی در فاصله کریسمس و سال نو میلادی تا ۴۰ درصد افزایش می یابد.

وی در این رابطه گفت: وقتی در طول سال به آمار جهانی میزان حمله قلبی نگاه می کنیم، آنچه می بینیم نرخ های نسبتاً ثابت هفته به هفته است. در این میان دو استثنا وجود دارد: یکی این که در ماه های تابستان یک افت گسترده و کم عمق در حملات قلبی وجود دارد و در آذر ماه نیز شاهد افزایشی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی در فاصله زمانی دو هفته آخر سال بین کریسمس و سال نو هستیم.

این پزشک متخصص تاکید کرد: مهم است که علائم حملات قلبی را شناخته و آن ها را دست کم نگیریم.

دکتر لوید جونز در ادامه توضیحاتش گفت: ما دو کلیه و دو ریه داشته اما فقط یک قلب و یک مغز داریم، بنابراین اگر شکی در مورد عملکرد این اعضای حیاتی وجود داشت، حتما به پزشک مراجعه کنید. در بهترین حالت، معاینه به موقع می تواند باعث رد شدن یک حمله قلبی یا مغزی شود. هر چه زودتر در این مورد کمک بخواهید، امکان نجات شما بیشتر خواهد شد.

در طول فصل تعطیلات زمستانی، استرس‌های مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث افزایش استرس شود. ما اغلب در این روزهای سال الگوهای غذا خوردن و خواب خود را تغییر داده و فعالیت بدنی معمولی خود را دنبال نمی‌ کنیم و ممکن است برنامه دارویی خود را کنار بگذاریم. در این میان آب و هوا یکی دیگر از مقصران مشکلات قلبی زمستانی است.

دکتر لوید جونز در ادامه توضیحاتش گفت: وقتی هوای سرد تنفس می ‌کنیم، خون در ریه‌ های ما سرد شده و این موضوع باعث انقباض رگ‌ های خونی می ‌شود. اولین رگ‌ های خونی پایین ‌دست از ریه ‌ها، شریان‌ های کرونر هستند که به ‌ویژه تحت تأثیر هوای سرد قرار می ‌گیرند. انجام فعالیت‌ هایی بدنی در هوای سرد، مانند پارو کردن برف نیز ممکن است خطرناک باشد، زیرا این فعالیت ها منجر به ایجاد فشار مضاعف روی قلب می شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.