مقام کاخ سفید: نشانه‌ای از حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین نمی‌بینیم 

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد آمریکا هیچ نشانه‌ای از حمله قریب الوقوع روسیه به کی‌یف پایتخت اوکراین نمی‌بیند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن گفت: ما هیچ نشانه‌ای از یک حرکت قریب‌الوقوع به سمت کی یف نمی‌بینیم، اما بدیهی است که کاملا تحرکات روسیه را زیر نظر داریم.

کربی پیش از این، از بسته جدید امنیتی آمریکا به اوکراین خبر داد و گفت: مانند بسته های امنیتی پیشین، می‌توانید انتظار قابلیت‌های دفاع هوایی بیشتری را در این بسته داشته باشید.

پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون نیز اعلام کرده است: ایالات متحده در حال جنگ با روسیه نیست و به دنبال درگیری با آن نیست، اما تا زمانی که جنگ اوکراین طول بکشد به این کشور تسلیحات خواهد داد.

این مقام پنتاگون اظهار داشت : ما بر ارائه کمک های امنیتی به اوکراین برای دفاع از خود متمرکز شده ایم. ما گفتیم که این کار را خیلی قبل از تصمیم روسیه برای حمله انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: ما تا زمانی که طول بکشد به این کار ادامه خواهیم داد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز جمعه به وقت محلی گفت: کاخ سفید معتقد است که زمان برای مذاکرات صلح در ارتباط با اوکراین فرا نرسیده است.

این مقام ارشد کاخ سفید افزود: در آغاز جنگ، من هیچگاه فکر نمی کردم، اوکراین در مقاومت در مقابل روسیه در این موقعیت قرار داشته باشد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز گفته است: روسیه هنوز موشک‌ کافی برای انجام چندین حمله گسترده‌تر مانند حمله‌ای که اوایل روز گذشته (پنجشنبه) علیه سیستم تولید برق اوکراین انجام داد، در اختیار دارد.

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور اوکراین جمعه در یک سخنرانی ویدئویی گفت: «هرچقدر هم جنگ پرستان مسکو روی موشک‌هایشان حساب کنند، باز هم توازن قدرت را در این جنگ تغییر نخواهد داد.»

وی مدعی شد، امروز نیروهای اوکراین ۶۰ موشک روسی را ساقط کردند.

زلنسکی گفت: بیش از ۴۰ موشک تروریست‌ها در آسمان مناطق مرکزی کشور و نزدیک کی‌یف منهدم شدند.

وی ادامه داد: تروریست‌ها برای حمله به تعداد زیادی موشک نیاز دارند تا حداقل بخشی از "محصولات" آنها به اهداف مورد نظرشان برسد. همه اهداف آنها امروز غیرنظامی و عمدتاً تأسیسات انرژی و سامانه گرمایشی هستند.

روسیه در ۲۴ فوریه بافرمان ولادیمیر پوتین که گفته شد در پاسخ به درخواست رهبران جمهوری های دونباس بوده است، "عملیات ویژه نظامی" خود به اوکراین را آغاز کرد و غرب در واکنش به این حمله، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال کرده که تا کنون میلیاردها دلار تسلیحات به کی یف ارسال کرده است .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.