درخواست مهم چین از آمریکا درباره برجام

وانگ ونبین در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ گفت: چین به موضع اتحادیه اروپا در خصوص موضوع هسته‌ای ایران اهمیت می‌دهد. ما از تاکید اتحادیه اروپا برای بازگشت به برجام و ادامه‌ تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک در این خصوص استقبال می‌کنیم و خواستار جدا کردن موضوع هسته‌ای از سایر موضوعات مرتبط با ایران هستیم.

اتحادیه اروپا ایران را تهدید کرد!

وی افزود: مذاکرات برای تطبیق با برجام با پیچیدگی‌های جدی روبه‌روست ولی هنوز امید برای رسیدن به توافق وجود دارد. ضروری است که تمامی طرف‌ها به گفت‌وگو و مذاکره و برداشتن گام‌های دیپلماتیک برای بازگرداندن برجام به ریل خود در اسرع وقت تلاش کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ادامه داد: ایران اخیرا در خصوص برخی از مسائل باقی مانده حسن نیت و انعطاف نشان داد و آمریکا باید به این موضوع به طور مثبت پاسخ داده و راه‌هایی را برای کار با ایران به منظور آنکه مذاکرات به سرعت به نتیجه برسد، پیدا کند.

ونبین گفت: همزمان دیگر طرف‌ها نیز لازم است با همکاری یکدیگر و برداشتن گام‌های مثبت و سازنده به ایجاد فضایی برای مذاکرات کمک کنند.

وی تاکید کرد که سخت‌تر کردن دامنه تحریم‌ها علیه ایران و فشار یکجانبه به این کشور تنها باعث به بن بست رسیدن مذاکرات و بی نتیجه ماندن تلاش‌های دیپلماتیک خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با استقبال از ایفای نقش فعال‌تر اتحادیه اروپا برای به نتیجه رسیدن مذاکرات بازگشت به برجام تصریح کرد: چین به همکاری با دیگر طرف‌های ذی‌نفع برای یافتن راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌ای ایران ادامه داده و خواستار حفظ رژیم عدم اشاعه و صلح و ثبات در خاورمیانه است.

این مقام چینی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر معاون نخست وزیر این کشور به تهران گفت: چین خواستار حفظ تبادلات دوستانه خود با ایران است. معاون نخست وزیر «هو چان هوا» اخیرا از ایران بازدید و با ابراهیم رییسی رییس جمهور و محمد مخبر معاون اول او دیدار کرد.

وی افزود: آنها به طور عمیق درباره همکاری مشترک سیاسی و اعتماد بین ایران و چین و گسترش همکاری‌ها به طور عملی در زمینه‌های مختلف با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ادامه داد: چین آماده توسعه پایدار روابط دوجانبه با ایران بر پایه برابری و نفع مشترک است.

وی در خصوص همزمانی این سفر با اغتشاشات در ایران هم گفت: این موضوعی داخلی است و ما اظهارنظری در این خصوص نداریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.