خبر مهم درباره برجام/ مذاکرات هسته‌ای متوقف می شود؟

با ارسال موضع جمهوری اسلامی نسبت به پاسخ ایالات متحده پیرامون پیشنهاد اروپایی احیای برجام، رسانه های از فضایی ناامیدانه نسبت به احیای برجام در غرب گزارش می دهند.

پاسخ های غیر سازنده ایران؟

بامداد جمعه وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد دیدگاه های خود را نسبت به پاسخ ایالات متحده نسبت به پشنهاد اروپایی احیای برجام به بروکسل ارسال کرده است. به گفته ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران: «پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و امشب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد».

در شرایطی که پیش بینی می شد که با اعلام مواضع تهران در روزهای آتی شاهد گشایشی در روند احیای برجام باشیم، اما ساعاتی پس از آن یک مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس ادعا کرد در حال مطالعه نظرات ایران هستیم و از طریق اتحادیه اروپا پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه پاسخ ایران سازنده نیست و دورنمای بازگشت به توافق هسته ای ۲۰۱۵ را به عقب انداخته است.

جزییات تازه از پاسخ ایران به برجام/ طرف‌های مذاکره غافلگیر شدند

 این در حالی است که در روزهای منتهی پیش از آن، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با ابراز خوش بینی نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات، نسبت به احیای برجام اظهار امیدواری کرده بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز چهارشنبه اظهار داشته بود که توافق با ایران طی روزهای آینده امکان پذیر است. در تاریخ هشتم آگوست، اتحادیه اروپا، آنچه را که متن نهایی توافق برای احیای برجام توصیف می کند را به اعضا ارائه کرد. ایران تغییراتی را در آن پیشنهاد کرد ( که عموماً توسط اروپایی ها پذیرفته شد) و آمریکا از طریق میانجی ها به آن پاسخ داد. ایران و آمریکا با پیشنهاد یک سری تغییرات پاسخ دادند. اما اکنون به گفته واشنگتن، پاسخ تهران ناکافی است.

پاسخ سازنده از نگاه آمریکایی ها 

در واکنش به اظهار مقام آمریکایی، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات هسته ای در صفحه توئیتر خود نوشت: «برای آمریکا، پاسخ سازنده معمولا به معنای پذیرش شرایط ایالات متحده است. برای ایران این به معنای توافقی است که متعادل و تضمین شده باشد».

او با پرتاب توپ به زمین واشنگتن ادعا کرده اگر آمریکا تصمیم درستی بگیرد، توافق سریعا می تواند حاصل شود.

نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی هم با تکرار مواضعی مشابه در توئیتر نوشت: «آمریکا پاسخ ایران را غیرسازنده خوانده، چون تنها پاسخی را سازنده می‌ دانند که تامین ‌کننده مطالبات واشنگتن باشد. به ‌هر حال توافقی که تضمین قوی نداشته باشد و به ادعاهای پادمانی با رویکرد سیاسی پایان ندهد قطعا پایدار و قابل اتکاء نخواهد بود و این نیاز به تصمیم سیاسی آمریکا دارد».

بی نتیجه گذاشتن مذاکرات؟

در این شرایط و با اعلام موضع تهران، گزارش رسانه ها دلالت بر نوعی دلسردی در غرب نسبت به رسیدن به توافقی قریب الوقوع دارد. استفانی لیختن اشتاین، خبرنگار پالیتیکو که از نزدیک جریان مذاکرات را دنبال می کند در گزارش خود برای این روزنامه نوشته مذاکرات اتمی ایران با کشورهای غربی از جمله آمریکا «در خطر قرار گرفته و این پاسخ نوعی «عقب گرد» است. او به نقل از یک دیپلمات اروپایی ادعا کرده اروپا هم با ارزیابی منفی آمریکا از پاسخ تهران موافق است و جواب ارسال شده از سوی ایران «منفی و غیرمنطقی» است و «پاسخ ایران اصلا خوب به نظر نمی‌رسد».

لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال هم در توئیتر به نقل از یک دیپلمات اروپایی، پاسخ ایران را «ناامیدکننده» خوانده و نوشته: «در زمانی که می‌توانستیم این پرونده را ببندیم، قطعا پاسخی غیرمنطقی دریافت کردیم».

علی واعظ، مدیر بخش ایران در گروه بین المللی بحران که نقش فعالی در مذاکرات هسته ای داشته در صفحه توئیت خود نوشت: «متاسفانه با این پاسخ ایران، فرصت صادرات نفت ایران به اروپا در زمستان امسال هم از دست رفت».

لارا روزن، خبرنگار المانیتور هم گزارش داد: «به نظر سه‌کشور اروپایی، در متن پادمانی که در ۱۸ مرداد تایید شد و ایران اکنون خواستار تغییر آن شده، نهایت انعطاف‌پذیری انجام شده بود. این یعنی ایران به دنبال لغو توافق احتمالی یا بی‌نتیجه گذاشتن آن است».

فاصله کوتاه با نشست وزرا؟

با این همه علی رغم فضای ناامیدی ظاهری در غرب نسبت به نتیجه مذاکرات هسته ای،  یک منبع اگاه درباره پاسخ تهران به نامه ایالات متحده روز جمعه به اعتمادآنلاین گفته ایران آماده برگزاری نشست وزراست. به گفته او:« در این پاسخ به صراحت اعلام شد که اگر معدود نظرات مطرح شده توسط ایران تامین شود، تهران آمادگی دارد تا هفته پیش رو نشست وزرا برای اعلام توافق نهایی برگزار شود.»

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین در هم توئیتر نوشت: «ایران پاسخ خود را در مورد پیشنهادات اخیر آمریکا درباره پیش نویس احیای برجام ارائه کرده است. به نظر می رسد پیشنهادات ایران بیش از حد بلندپروازانه نیستند و در صورتی که اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد می توانند برای تکمیل مذاکرات وین در نظر گرفته شوند.»

تعویق مذاکرات تا ماه نوامبر؟

در همین شرایط پالیتیکو پیش بینی کرده با شرایطی کنونی دولت بایدن احتمالا توافق بر سر احیای برجام را تا ماه نوامبر (آبان) به تعویق بیاندازد. بر اساس این گزارش، توافق احیای برجام در صورت حصول احتمالا باید در کنگره بررسی شود. اما با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات میان دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر بسیاری از دموکرات‌ها ممکن است حاضر نباشند درگیر بحث و بررسی درمورد توافق ایران شوند و باتوجه به فاصله موجود تا انتخابات، احتمال دارد که مذاکرات تا بعد از پایان انتخابات در نوامبر متوقف شود.

آکسیوس هم با تائید این مسئله نوشت: «پاسخ کتبی تیم مذاکره کننده ایرانی به پیش نویس توافق هسته ای، مورد موافقت دولت بایدن قرار نگرفته  و به نظر می‌رسد بعید است در روزهای آینده توافقی امضا شود و ممکن است  منجر به تصمیم دولت بایدن تا بعد از انتخابات میاندوره ای شود».

در این شرایط پالیتیکو ادعا کرده متن یادداشتی را رویت کرده که رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد امریکا در مذاکرات هسته ای در روز ۱۴ سپتامبر در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا حاضر می‌شود و قرار است جلسه‌ای محرمانه با قانونگذاران کمیته امور خارجی مجلس سنای آمریکا درباره وضعیت مذاکرات احیای برجام با ایران برگزار کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.