ناتو آماده جنگ شد/ ماجرا چیست؟

وب‌سایت روزنامه پولیتیکو گزارش داد، جنگ سایبری سناریویی است که با آغاز حمله روسیه به اوکراین، برای اعضای ناتو جدی‌تر شده است. اوکراین در این جنگ مجبور شده هم در مقابل حملات موشکی روسیه از خود دفاع کند و هم در برابر حملات هکرهای روس با هدف ایجاد خاموشی و دشوارتر کردن شرایط زندگی شهروندان اوکراین.

برند هانسن، رئیس شعبه فضای سایبری در فرماندهی تحول متحدین ناتو گفت: مسئله جدی‌تر شده است، دیگر یک موضوع داستانی یا خیالی نیست. اکنون مشخص شده که جنگ سایبری در واقعیت اتفاق می‌افتد.

نیروهای سایبری ناتو از همان ابتدا جنگ اوکراین را از نزدیک رصد می‌کنند. آن‌ها از این کار دو هدف دارند: نخست اینکه به نحو احسن به اوکراین کمک کنند و دیگر اینکه حمله به زیرساخت‌های اعضای ناتو و متحدانشان را برای روسیه و دیگران دشوارتر کنند.

مناقشه اوکراین ضرورت بیشتری به تمرین‌های سالانه ائتلاف سایبری ناتو بخشید که در آن بیش از ۴۰ کشور عضو و دیگر سازمان‌ها به تمرین دفاع در برابر و بازسازی پس از حمله سایبری شبیه‌سازی شده علیه زیرساخت‌هایی مانند نیروگاه‌ها و کشتی‌های تولید برق پرداختند. این تمرین‌ها حدود ۱۰۰۰ کارشناس سایبری را از سرتاسر جهان شامل شد که از راه دور در آن شرکت کردند.

با این حال، هنوز جزئیات این تمرین‌ها به دلیل مسائل امنیتی منتشر نشده است. همچنین ناتو مشخص نکرده که حملات سایبری چه زمانی با پاسخ متقابل سایبری یا نظامی متحدین ناتو مواجه خواهند شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.